چکیده:
دو پرسش عمده را هدف مطالعه خود قرار داده است : نخست این که ساختار کلان مفهومی نقشه جامع علمی کشور چیست و دوم چه مولفه هایی برای ارزیابی این سند پیشنهاد می شود؟ روش تحقیق در بخش اول تحلیل محتوا و در بخش بعدی مطالعه اسنادی است. یافته های تحلیل محتوا بیانگر تاکید این نقشه بر سیاست فشار علم (در مقابل کشش تقاضا)، همچنین برجستگی خاص ارزش های فرهنگی، دینی و ایدئولوژیک در مقابل ارزش های علمی و فناورانه و حرفه ای است. هم چنین یافته های این مطالعه نشان داد که سه گروه مفاهیم علمی و فناوری (با 23/38 درصد)، مفاهیم اقتصادی (با 08/16درصد) و مفاهیم مدیریتی (با 7/14درصد) به ترتیب بالا ترین سهم را در ساختار مفهومی پیش نویس نقشه ایفا می کنند. پس از آن در رتبه چهارم، مفاهیم جامعه شناختی، رتبه پنجم مفاهیم فرهنگی، رتبه ششم مفاهیم آینده پژوهی، رتبه هفتم مفاهیم سیاسی و در نهایت در آخرین رتبه مفاهیم حقوقی قرار دارند. در پایان این مقاله با اتکا به یک مطالعه اسنادی 18 مولفه در قالب یک الگو برای ارزیابی نقشه جامع علمی کشور تدوین و پیشنهاد شده است.
This article aims two major questions: first، what is macro conceptual structure of Iran scientific roadmap? which elements are suggested for evaluating this document? The research method of first section is content analysis and in second one is studing the related documents. The content analysis finding represent emphasis on science push policy (VS. demand pull)، also special importance of cultural، religious and ideological values vs. scientific، technological and professional values. The findings of this research suggest that technology and science concepts group (%.38.23)، economic concepts (%16.8)، and management (%14.7) have highest share in conceptual structure of Iran scientific roadmap. The other important concepts، according to their ranks and shares are social، cultural، futures studies، political، and legal concepts. Finally، after studing related documents، 18 elements and variables is suggested as a pattern for evaluation of Iran scientific roadmap.
خلاصه ماشینی:
"تحلیل محتوای پیشنویس نقشه جامع علمی کشور و پیشنهاد الگوی ارزیابی آن غلامرضا ذاکر صالحی1*،امین ذاکر صالحی2 (1)-استادیار مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی (2)-کارشناس مدیریت بازرگانی کیده {IBمقاله حاضر دو پرسش عمده را هدف مطالعه خود قرار داده است:نخست اینکه ساختار کلان مفهومی نقشه جامع علمی کشور چیست و دوم چه مؤلفههایی برایارزیابی این سند پیشنهاد میشود؟روش تحقیق در بخش اول تحلیل محتوا و در بخش بعدی مطالعه اسنادی است.
در پایان این مقاله با اتکا به یک مطالعه اسنادی 18 مؤلفه در قالب یک الگو برای ارزیابی نقشه جامع علمی کشور تدوین و پیشنهاد شده است.
هدف قاله حاضر نخست تحلیل محتوای این سند(نسخۀ نهاییپیشنویس دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی منتشر شده ازطریق سایت)به منظور فهم بیشتر رویکرد حاکم بر آن و سپسارائه و تدوین مؤلفههایی برای پایش و ارزیابی آن میباشد لازم به ذکر است که نسخه مصوب نقشه جامع علمی تا زمانانتشار این مقاله،منتشر نشده است.
(مقدمه پیشنویس-صفحه ب) اندیشکده آصف دو تعریف از نقشه جامع علمی ارائه کرده است:نخست-طرح یا راهبردی به منظور ایجاد یک سری شایستگیهایمحوری برای افزایش توان رقابتپذیری کشور در سطوح جهانی ودوم-روایتی بومی از سیاست بلندمدت علم و فناوری.
-سؤالات تحقیق 1-ساختار مفاهیم،مقولهها و مضامین نقشه جامع علمی کشورچگونه است؟ 2-ارزشها و سیاستهای کلی حاکم بر نقشه کدامند؟ 3-چه مؤلفهها و معیارهایی برای ارزیابی نقشه پیشنهاد میشود؟ -1 خلاصه یافتههای تحلیل محتوا این تحلیل محتوا مبتنی بر پیشنویس تدوین شده در دبیرخانهشورای عالی انقلاب فرهنگی(قبل از ادغام با پیشنویس تهیه شدهدر وزارت علوم)است."