چکیده:
یکی از ویژگی های عصر حاضر شدت یافتن تغییرات است. در عرصه مدیریت تولید، چابکی به عنوان پاسخی متناسب با شرایط زمان مورد توجه قرار گرفته و در پاره ای از تحقیقات، سعی بر شناسایی عوامل تاثیرگذار شده است. اگرچه برخی از این عوامل را می توان زیرمجموعه فناوری به حساب آورد، لیکن مطالعه کلیه عوامل مرتبط با فناوری در یک پژوهش انجام نگردیده است. در این مقاله، مفهوم فناوری در سه بعد فناوری تولید، فناوری محصول و فناوری اطلاعات دیده شده و تاثیر مؤلفه های هریک از این ابعاد بر چابکی در صنعت الکترونیک ایران بررسی و در مورد ارتباط آنها با چابکی بحث شده است. به علاوه مؤلفه های مختلف بر اساس دو عامل اهمیت و فاصله آنها از وضع مطلوب، رتبه بندی شده اند که نشان دهنده اولویت پرداختن به آنها در مسیر چابکی است. در این رتبه بندی «فناوری های پیشرفته تولید» در جایگاه اول قرار گرفته است.
As a response to the intensity of change in the current era، a new manufacturing paradigm known as the Agility paradigm has been created. Some studies have defined the factors affecting the agility، of which technology is one of those factors. Since all the attributes of technology have not been considered in one single research study، and so this paper intends to do that. Three aspects of technology-namely، production technology، product technology and information technology- are proposed and the effect of their attributes on agility is investigated. Moreover، the ranking of items is based on two factors، their importance and their gap with the ideal situation، has been done. “Advanced Manufacturing Technology “ is at the top of the list and so deserves the most attention.
خلاصه ماشینی:
"گستردگی زیاد تعاریفارائه شده برای چابکی،مانع از بررسی تمامی آنها در اینمقاله میشود اما شاید بتوان عناصر اساسی تعاریف ارائه شدهرا به شکل زیر خلاصه کرد[12]: *پاسخ به تغییر و عدم اطمینان[20-15] *ایجاد شایستگیهای اساسی[21] *عرضۀ محصولات کاملا سفارشی[22-15] *ترکیب فناوریهای مختلف[7،15،16،18،22 و 23] *انسجام بین سازمانی و درون سازمانی[18،21 و 23] بنابراین شاید بتوان تعریف سازمان چابکی را به صورت زیرارائه داد:"سازمان چابک سازمانی فناور است که با ایجادانسجام درونی و بیرونی میتواند علیرغم تغییرات شدیدبازار،رضایت مشتریان را با عرضه محصولات سفارشی تأمیننماید".
اما با هدف بررسی نحوۀ ارتباط غیر مستقیم متغیرهای بعدفناوری اطلاعات با چابکی از طریق متغیرهای دو بعد دیگرفناوری،ضرایب سایر مسیرهای موجود،با وابسته قرار دادنمتغیرهای فناوری تولید و محصول-که در مرحله قبل ارتباطآنها با چابکی تأیید شد-و لحاظ کردن متغیرهای فناوریاطلاعات به عنوان متغیرهای مستقل،محاسبه شدند که نتیجهآن در شکل(2)ارائه شده است.
4-6 رتبهبندی مؤلفههای فناوری به منظور تبیین بسترچابکی به منظور تبیین اولویت مؤلفههای 10 گانه فناوری براساستحلیل رگرسیون چندلایه انجام گرفته(7 متغیر از ابعاد تولیدو محصول و 3 متغیر از بعد فناوری اطلاعات)در فوق،دراین بخش ابتدا لازم است تا شکاف مؤلفهها از وضعت ایدهآلسنجیده شده و تنها متغیرهایی به عنوان متغیرهای نیازمندتوجه فوری در چابکسازی تشخیص داده شوند که دارایفاصلۀ قابل توجه و معنیداری از ایدهآل هستند.
D ,noroM-aksrePsiK[11] na:niahc ylPPus eht ni seinaPmoc hsiloP fo seitilibaPac eliga noitcudorP fo lanruoJ lanoitanretnI ,"yduts laciriPme .
Y. Y,fusuY[21] ,"setubirtta dna stPecnoc ,srevird eht:gnirutcafunam eligA" -23,(2-1)62 ,scimonocE noitcudorP fo lanruoJ lanoitanretnI .
R. G ,mieH[39] dna,secitcarP,erutcurts tnalP no esu ygolonhcet noitamrofni snoitarePO fO lanruoJ,"yduts yrotarolPxe nA:ecnamrofreP .
J. M ,rePooH[64] ,"esirPretne eliga eht rof hcaorPPa na:eulav remotsuc gnitsoC" noitcudorP & snoitarePO fo lanruoJ lanoitanretnI ."