چکیده:
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی توانمندی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران در استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته قابل دسترسی در دانشگاه مازندران است.
روش پژوهش: پژوهش حاضر با استفاده از روش پیمایشی توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه و روش نمونه گیری تصادفی گردآوریگردید. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل 350 نفر از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که از 300 نفر در مقطع کارشناسی ارشد، 280 نفر (3/93) درصد واز 50 نفر در مقطع دکتری، 42 نفر (84) درصد و در مجموع 322 نفر پرسشنامه ها را تکمیل و عودت دادند.
یافته ها: بر اساس یافته ها 6/55 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی به میزان متوسط با کامپیوتر آشنایی دارند. 5/52 درصد از دانشجویان تا حدودی با نحوه استفاده از پایگاهها آشنایی دارند. همچنین دانشجویان اظهار داشتند بیشتر از طریق سایت کتابخانه مرکزی با نحوه استفاده از پایگاه ها آشنا شدند. پوشش موضوعی پایگاهها نیز به میزان متوسط پاسخگوی نیاز اطلاعاتی دانشجویان میباشد. پایگاهElsevier بیشتر از پایگاههای دیگر مورد استفاده قرار گرفته است. همچنین اکثر دانشجویان از موتورهای جستجو، بیشتر از راهنماهای موضوعی و ابرموتورهای جستجو جهت بازیابی اطلاعات استفاده می کنند. دانشجویان هدف از جستجوی اطلاعات را تحقیق و پژوهش و تهیه و تنظیم مقاله عنوان کردند. کمتر از نیمی از دانشجویان اظهار داشتند که اطلاعات بازیابی شده موجب رفع نیاز اطلاعاتی شان می شود.
نتیجه گیری: بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر اینکه اکثر دانشجویان توانمندی استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته دارند، مورد تایید قرار نمیگیردو لازم است نسبت به برگزاری دوره های آموزشی در زمینه استفاده از منابع اطلاعاتی پیوسته و ابزارهای و راهبردهای جستجو اقدام شود.و افزایش امکانات دانشگاه جهت استفاده موثر از منابع اطلاعاتی پیوسته پیشنهاد می شود.
Purpose: This study attempts to investigate the capability of the graduate students in using and accessing the electronic resources available at Mazandaran University.
Methodology: This study used "Survey Method" which is accomplished by distributing questionnaires to gather the required data.
Findings: The findings show that 55.6 percent of the graduate students know how to use a computer on a very average level and 52.6 percent are familiar with the use of online databases. These students have learnt how to use the data bases that don't quite cover the information need of the student. Elsevier data base has had the most usage among the students. Most of the students use search engines more than subject –directories and meta-search engines for their information retrieval.
Conclusion:These information searches are mostly performed by the students، as a basic source for their research and studies or for writing their papers and articles. Less than half of the students are hardly satisfied with the retrieved data for their studies and prefer to use more electronic resources.
It is then suggested that along with the training courses، the university Facilities should be also increase.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)در پاسخ به سوال سوم پژوهش با توجه به جدول شماره 4 در خصوص نحوه آشنایی با پایگاههای اطلاعاتی،نتایج نشانمیدهد 39/8 درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی از طریق سایت کتابخانه مرکزی،34/8 درصد از طریق دوستان و اساتید،13 درصد از طریق مسئول بخش اطلاعرسانی و 3/7 درصد از طریق شرکت در کارگاه آموزشی با پایگاهها آشنا شدند.
d درسطح آلفای 0/05 معنیدار میباشد (به تصویر صفحه مراجعه شود) در پاسخ به سوال چهارم پژوهش با توجه به جدول شماره 5 در خصوص میزان پوشش موضوعی پایگاههای اطلاعاتی،یافتههانشان میدهد در مجموع از میان 296 پاسخ ارائهشده،154 مورد(52)درصد از دانشجویان تحصیلات تکمیلی پوششموضوعی پایگاهها را متوسط،که از این تعداد 132 نفر دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و 22 نفر دانشجویان مقطع دکتریبودهاند.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در پاسخ به سوال پنجم پژوهش بر اساس جدول شماره 6 در خصوص میزان استفاده از ابزارهای بازیابی اطلاعات،یافتههانشان میدهد که در مجموع دانشجویان تحصیلات تکمیلی،با 244 مورد فراوانی و(62/9)درصد اظهار داشتند از موتورهایجستجو به منظور بازیابی اطلاعات استفاده میکنند که از این تعداد 210 مورد(64/6)درصد توسط دانشجویان کارشناسیارشد و 34 مورد(54)درصد توسط دانشجویان مقطع دکتری بیان شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)در پاسخ به سوال هفتم پژوهش بر اساس جدول شماره 8 در خصوص میزان امکانات دانشگاه جهت استفاده از منابعاطلاعاتی،نتایج نشان میدهد که از 322 پاسخ ارائهشده 169 مورد(52/5)درصد امکانات دانشگاه را در حد متوسط،88مورد(27/3)درصد امکانات را در حد کم و 36 مورد(11/2)درصد امکانات دانشگاه را به منظور استفاده از پایگاههای اطلاعاتیو منابع الکترونیکی زیاد اظهار داشتند."