چکیده:
فناوری اطلاعات و ارتباطات طی دهه های اخیر تحولی شگرف در زندگی بشر بجای گذاشته که از آن جمله می توان به توسعه و تقویت فرایندهای اقتصادی کشورها اشاره نمود. فضای کسب وکار و بخش تجارت خارجی یکی از اجزاء تشکیل دهنده محیط اقتصادی یک کشور است که به خوبی می توانند از قابلیت های فناوری اطلاعات و ارتباطات متاثر شوند. این موضوع در مقاله حاضر مورد بررسی قرار گرفته است. بدین منظور با استفاده از مبانی نظری موجود دو مدل پایه مربوط به عوامل موثر بر فضای کسب وکار و تسهیل تجاری استخراج و با استفاده از روش داده های تابلویی (پنل) برای دو گروه از کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته تصریح و برآورد شده اند. نتایج مقاله حکایت از تاثیر معنا دار فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسب وکار و تسهیل تجاری در کشورهای توسعه یافته و نامشخص بودن این اثر در کشورهای در حال توسعه دارد. بدین معنا که کشورهای توسعه یافته توانسته اند از قابلیت ها و مزایای فناوری اطلاعات و ارتباطات در مسیر رشد خود استفاده نمایند. حال آنکه در کشورهای در حال توسعه اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسب وکار و تسهیل تجاری محسوس نیست
خلاصه ماشینی:
"از دیگر مطالعات انجام شده در اینباره میتوان به گزارش(تحلیلی-توصیفی)سازمان ملل(2010)اشاره کرد که طی آن اثر تسهیل تجاری بر توسعه تجارت با تأکید بر فناوری اطلاعاتو ارتباطات مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفته است.
حال با توجه به مبانی نظری و شواهد تجربی در بخشهای پیشین مقاله،میتوان اثر فناوریاطلاعات و ارتباطات بر"فضای کسبوکار"و"تسهیل تجار"را در قالب مدلهای زیراستخراج نمود: (به تصویر صفحه مراجعه شود)در این معادلات شاخص(مؤلفه)های به کار گرفته شده به شرح زیر هستند: tiEB شاخصفضای کسبوکار، tiFT شاخص تسهیل تجاری، tiTCI شاخص فناوری اطلاعات وارتباطات، tiWOG شاخص اندازۀ دولت، tiPORP شاخص فضای حقوقی، tiXAT شاخص نظاممالیاتی(بار مالی دولت بر اقتصاد)و tiCH شاخص توسعه(سرمایۀ)انسانی.
همچنین از آنجا که اثر فناوری اطلاعات و ارتباطاتبر فضای کسبوکار و تسهیل تجاری بسته به سطح توسعه یافتگی کشورها میتواند متفاوتباشد،در این مطالعه از دادههای مربوط به دو گروه از کشورهای"توسعه یافته"{o2o}و"در حالتوسعه و کمتر توسعه یافته"{o3o}برای دورۀ زمانی 2000-2008 استفاده شده است.
از آنجا که مبانی نظری عوامل مؤثر بر فضای کسبوکار و تسهیل تجاری دو بحث مجزاهستند،از اینرو،در برآوردها نیز تلاش گردید اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر این دو حوزهدر قالب دو مدل مجزا و با در نظر گرفتن حالتهای مختلف لگاریتمی و غیرلگاریتمی آزمونشود.
اما برای کشورهای توسعه یافته مدلهای برآورد شده از برازش قابل قبولی برخورداربودند که به نوعی عوامل مؤثر بر این دو حوزه را بررسی میکردند که از مهمترین آنها با توجه بهموضوع مقالۀ حاضر اثر فناوری اطلاعات و ارتباطات بر فضای کسبوکار و تسهیل تجاری بود کهاثبات شد."