Skip to main content
فهرست مقالات

ابن خلدون و اندیشه ورزی در تعلیم و تربیت

نویسنده: ؛

کلید واژه های ماشینی : ابن‌خلدون ،تعلیم و تربیت ،آموزش و پرورش ،تربیتی ،مقدمه ابن‌خلدون ،بلاد ،ترجمه مقدمه ابن‌خلدون ،مغرب ،امر تعلیم و تربیت ،تاریخ ابن‌خلدون ،آموزش قرآن ،وضع آموزش و پرورش ،ادامه تحصیل ،مدت تحصیل ،شیوه آموزش ،آراء تربیتی ،مقدمة ابن‌خلدون ،مراحل آموزش ،ابو عنان ،ترجمه مقدمه ،کار علمی ،ترک تحصیل ،مراکز آموزشی ،ابو عبد ،ابو العباس ،مباحث تربیتی ،دوره‌های زندگی ،دوره‌های زندگی علمی ،اجازه سلطان ،یادگیری قرآن

ابن خلدون دوران کودکی و نوجوانی خود را به تحصیل گذراند و چون علاقه زیادی به ادامه تحصیل و کسب فیض بیش‌تر از استادان بلاد مختلف داشت، مسافرت‌های متعددی کرد.وی، گرچه به دلیل فکر سیاسی‌اش حدود بیست سال در مشاغل و فعالیت‌های اجرایی بود ولی از مطالعه و تدریس دست بر نداشت، تا آنکه در سال 776 عزم خود را جزم کرد که صرفا به کار علمی بپردازد.در این دوره 32 ساله باقیمانده عمرش بود که کتاب باارزش تاریخ و مقدمه آن را نوشت و در مراکز علمی بزرگی چون جامع الازهر تدریس کرد.در این مرحله به کارهای اجرایی جز تولیت برخی از مدارس علمی و چند دوره کوتاه که قاضی القضاة بود، نپرداخت.ابن خلدون بیش از شصت و پنج فصل از 193 فصل کتاب مقدمه را به امرتعلیم و تربیت اختصاص داده است و ضمن تاریخچه‌ای، اوضاع آموزش و پرورش را از صدر اسلام تا زمان خود ترسیم می‌کند و مبانی آراء تربیتی خود، در حوزه معرفت شناسی، انسان شناسی، روان شناسی و جامعه شناسی می‌پردازد و در موضوعاتی چون مراحل آموزش، روش‌های یادگیری، زمینه‌های تربیت و اهداف تربیتی، دیدگاه‌های خود را تبیین می‌نماید.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.