چکیده:
تقویم رسمی کشور ما هجری شمسی است ولی برای مناسبتهای مذهبی و تکالیف شرعی،بویژه در ماههای مبارک رمضان و ذو الحجة الحرام،از تقویم هجری قمری استفاده میشود.شروع هر ماه قمری نیز وابسته به مشاهدهء هلال اول ماه است که چگونگی آن را فتوای شرعی معین میکند.در این مقاله پس از اشاره به عواملی که موجب تغییر در شرایط هر ماه قمری و تکرارناپذیری استهلال ماههای مختلف میشود، تأثیر فتاوایی بررسی میگردد که رؤیت هلال اول ماه را با استفاده از ابزارهای پیشرفتهء رصدی معتبر میداند.سپس مشخص میشود که چنان فتواهایی کار تقویمنگاری قمری را نیز تسهیل و به رفع یا کاهش حالتهای بحرانی در برخی از ماههای سال قمری کمک میکند.
خلاصه ماشینی:
"وابسته به مشاهدهء هلال اول ماه است که چگونگی آن را فتوای شرعی
تأثیر فتاوایی بررسی میگردد که رؤیت هلال اول ماه را با استفاده از
شرعی دربارهء چگونگی محقق شدن اول ماه و اعتبار آن برای مناطقی غیر از
روشهای دیگر نیز برای تعیین آغاز ماه قمری استفاده شده است که یکی
از آنها استفاده از دادههای نجومی با در نظر گرفتن لحظهء مقارنهء ماه و خورشید است که با دقت قابل محاسبه و نتیجهء آن مشهور به تقویم
قمری اقترانی است،و دیگری استفاده از رؤیت هلال است(تقیزاده
رؤیت هلال تنظیم میشود و آغاز هر ماه در آن منوط به مشاهدهء اولین هلال
رؤیت و در سمت شرقی این نوار،هلال مذکور غیر قابل مشاهده است.
اثبات اول ماه از چند لحاظ مشمول فتوا شده است:
میشود که هلال اول ماه را رؤیت کرده باشند.
برای اثبات اول ماه معتبر است(موحدنژاد 3831.
هلال اول ماه نسبت به زمانی که رؤیت با چشم مسلح معتبر دانسته میشود، محدودتر است و بنابراین در حالت اخیر-به اعتبار رؤیت با چشم مسلح در
مناطقی که هلال اول ماه را با چشم غیر مسلح نمیتوان دید-در بخش
دو منطقهای که هلال اول ماه در یکی غیر قابل رؤیت و در دیگری قابل
در مقالهء محمد رضا صیاد بخصوص بر این نکته تأکید شده است که برای پیشبینی
جدایی زاویهای کوچک ماه و خورشید-هلال اول ماه قابلیت رؤیت برای ناظر
این نکته بدین صورت نیز بیان شده است که برای نقاط جغرافیایی هم عرض،رؤیت
هلال اول ماه در مکان شرقی دلالت بر قابلیت رؤیت در غرب آن مکان هم میکند"