چکیده:
هدف این پژوهش ارائه پاسخی مناسب برای این سؤالهاست:چه نوع خدمات
علمی- پژوهشی باید به دانشجویان ارائه داد تا هدف پرورش یادگیرنده مادام العمر تحقق
یابد؟مراکز ارائه دهنده این خدمات چه وظایفی بر عهده خواهند داشت؟و برای تجهیز
دانشجویان به دانش، نگرشها، و مهارتهای لازم برای تداوم یادگیری، از چه منابع و
ابزارهایی باید استفاده کرد؟در پژوهش کیفی حاضر، دیدگاههای 21 نفر از اعضای هیئت
علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی در دو شهر تهران و اصفهان
مورد بررسی قرار گرفته است.این افراد با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شده و
دیدگاههای آنها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمعآوری و با استفاده از روش
مقولهبندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتهاند. براساس یافتههای این پژوهش،
کتابخانه، مرکز اطلاعرسانی، مرکز آموزش مهارتهای مطالعه و یادگیری، و مرکز مشاوره
پشتیبان برنامه درسی خدمات خود را با رویکرد یادگیری مادام العمر ارائه میدهند.این
مرکز از یک سو باید برای تجهیز دانشجویان به سواد اطلاعاتی فعالیت کنند و از سوی
دیگر، اعضای هیئت علمی را یاری دهند تا با روشهای تدریس و ارزیابی مؤثر آشنا شوند
و فرصتهای یادگیری مؤثرتری را تدارک بینند.لازم است ارائه خدماتی مانند تشکیل
انجمنهای علمی و حرفهای و برگزاری همایش با مشارکت دانشجویان مورد توجه قرار
گیرد. به کارگیری ابزارها و منابع در تدریس و آشنا کردن دانشجویان با طرز کار با
آنها برای کمک به تداوم یادگیری آنان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.مجموعه متنوعی از
ابزارهای سنتی و فناوریهای جدید، به ویژه رایانه، را میتوان و باید برای این
منظور به کار گرفت.استاد در این حیطه نقش مدیریت منابع را بر عهده دارد.
خلاصه ماشینی:
"برنامه ریزان درسی دوره کارشناسی برای تدوین برنامههایی که هدف نهایی مذکور را دنبال کند، علاوه بر آنکه به سؤالات متعددی پیرامون هدف، محتوا، روش تدریس، و ارزیابی پاسخ میدهند، با توجه به نقش مهم ابزارها، منابع، و خدمات علمی- پژوهشی ارائه شده در محیط دانشگاه به دانشجویان و اعضای هیئت علمی در تحقق هدف برنامه، برای پاسخ به این سؤالها نیز باید تصمیمات مناسبی بگیرند:چه نوع خدمات علمی-پژوهشی باید به دانشجویان ارائه داد تا توانایی وانگیزه تداوم یادگیری در آنها رشد یابد؟ مراکز ارائه دهنده این خدمات چه وظایفی در این زمینه برعهده دارند؟برای تجهیز دانشجویان به دانش، نگرشها، و مهارتهای لازم برای تداوم یادگیری، از چه منابع و ابزارهایی باید استفاده کرد؟در پژوهش حاضر این سؤالها مطرح و تلاش شده تا پاسخ مناسبی برای آنها فراهم شود.
در پژوهش کندی و همکارانش برخی از راهکارهایی که آنها میتوانند به کار گیرند نام برده شده که در زیر میآید:-مشغول کردن دانشجویان به صورت فردی و گروهی به فراگیری چگونه یادگرفتن در دانشگاه به منظور کشف فرایند یادگیری؛-کمک به دانشجویان برای تبیین و تقویت پیامدهای یادگیری، انتخاب اهداف صحیح، مدیریت زمان، ایجاد عادات مفید مطالعه، و افزایش خودرهبری در یادگیری؛-حمایت از یادگیری دانشجو به وسیله تدارک مجموعهای از منابع و هدایت او به سایر امکانات و تجهیزات برای یادگیری از قبیل تسهیلات یادگیری رایانه محور و کتابخانه؛-ایجاد ارتباط میان فرهنگها و رشتههای تحصیلی به وسیله کار فردی و گروهی با دانشجویان بومی و غیربومی؛-تلاش برای رفع نیازهای دانشجویان مطابق با رشد آنها به وسیله تدارک خدمات و دسترسی عادلانه به آنها در تمام طول دوره تحصیل در دانشگاه؛و-کار با اعضای هیئت علمی به شکل فردی درون کلاس، از طریق برنامههای ارتقای کارکنان و از طریق همکاری با پروژههای تحقیقی برای (13)."