Skip to main content
فهرست مقالات

منابع و خدمات علمی - پژوهشی مورد نیاز دانشگاه برای تحقق یادگیری مادام العمر

نویسنده: ؛ ؛ ؛

بهار 1385 - شماره 65 علمی-ترویجی (22 صفحه - از 163 تا 184)

کلیدواژه ها : ابزار و منابع ،برنامه درسی ،خدمات علمی-پژوهشی ،دانشگاه ،یادگیرنده مادام العمر ،یادگیری مادام العمر

کلید واژه های ماشینی : استفاده از کتابخانه ،یادگیرنده مادام‌العمر ،مادام‌العمر کتابخانه‌های دانشگاه ،اعضای هیئت علمی ،یادگیری مادام‌العمر ،مرکز آموزش مهارت‌های مطالعه ،اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها ،آموزش مهارت‌های مطالعه ،مرکز آموزش مهارت‌های ،مادام‌العمر ،روش‌های تدریس ،مهارت‌های مطالعه ،آموزش مهارت‌های ،تحقق یادگیری مادام‌العمر ،خدمات علمی ،فرایند یادگیری ،مهارت‌های مطالعه و یادگیری ،سواد اطلاعاتی ،مرکز آموزش ،دانشجویان به سواد ،مادام‌العمر ارائه می‌دهند ،برنامه درسی ،استفاده از رایانه ،مصاحبه‌شوندگان ،فرایند آموزش و یادگیری ،هدف پرورش یادگیرنده مادام‌العمر ،فرایند تدریس ،آموزش و یادگیری ،تداوم یادگیری ،رویکرد یادگیری مادام‌العمر

هدف این پژوهش ارائه پاسخی مناسب برای این سؤال‌هاست:چه نوع خدمات علمی- پژوهشی باید به دانشجویان ارائه داد تا هدف پرورش یادگیرنده مادام العمر تحقق یابد؟مراکز ارائه دهنده این خدمات چه وظایفی بر عهده خواهند داشت؟و برای تجهیز دانشجویان به دانش، نگرش‌ها، و مهارت‌های لازم برای تداوم یادگیری، از چه منابع و ابزارهایی باید استفاده کرد؟در پژوهش کیفی حاضر، دیدگاه‌های 21 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی وابسته به آموزش عالی در دو شهر تهران و اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.این افراد با روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شده و دیدگاه‌های آنها از طریق مصاحبه نیمه ساختار یافته جمع‌آوری و با استفاده از روش مقوله‌بندی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. براساس یافته‌های این پژوهش، کتابخانه، مرکز اطلاع‌رسانی، مرکز آموزش مهارت‌های مطالعه و یادگیری، و مرکز مشاوره پشتیبان برنامه درسی خدمات خود را با رویکرد یادگیری مادام العمر ارائه می‌دهند.این مرکز از یک سو باید برای تجهیز دانشجویان به سواد اطلاعاتی فعالیت کنند و از سوی دیگر، اعضای هیئت علمی را یاری دهند تا با روش‌های تدریس و ارزیابی مؤثر آشنا شوند و فرصت‌های یادگیری مؤثرتری را تدارک بینند.لازم است ارائه خدماتی مانند تشکیل انجمن‌های علمی و حرفه‌ای و برگزاری همایش با مشارکت دانشجویان مورد توجه قرار گیرد. به کارگیری ابزارها و منابع در تدریس و آشنا کردن دانشجویان با طرز کار با آنها برای کمک به تداوم یادگیری آنان ضرورتی اجتناب ناپذیر است.مجموعه متنوعی از ابزارهای سنتی و فناوری‌های جدید، به ویژه رایانه، را می‌توان و باید برای این منظور به کار گرفت.استاد در این حیطه نقش مدیریت منابع را بر عهده دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.