چکیده:
از آنجا که خداوند، تغییر سرنوشت بشر را منوط به تغییر نفوس آنها نموده است، و بنابر اجبار و تحمیل دین بر انسان نبوده است، ظهور حضرت حجت( پس از قرنها غیبت، به تغییر نفوس شیعیان و واگاهانه انتخاب است«فرج» که همانا قدرت اسلام است در گرو انتخاب آزاد شیعیان آن امام همام است و از انفعال و انظلام جز ضعف و ذلت بیشتر، ثمری نخواهد بود. غیبت ذخیرة الهی در آخرالزمان ظلم و کفر، فرصت سازی و تهدید سوزی حضرت بقیة الله( برای شیعیان صادق و زیرک است، تا در بشر «تقوا و تقیه» به تمهید مقدمات ظهور بپردازند.شیعیانی که سنگینی غیبت را بر دوش خود احساس میکنند و به فراست دریافتهاند که در همه ادوار تاریخ، تشکیل حکومتی محلی و ملی، نیاز به برنامه ریزی جامع، پرورش انسانهای برجسته، تجمیع قوا و امکانات و سایر عوامل ضروری داشته است، تا چه رسد به تشکیل حکومتی جهانی بر محور دین، تقوا و فضایل اخلاقی، آن هم در عصر حاکمیت بلامنازع کفر و فسق جهانی و فراگیری جهان ظلم و جور، بنابراین، این در وهله نخست طراحی راهنامه «دکترین» ظهور به منظور طراحی اهداف، سیر حرکت شیعه، ترسیم حجم عظیم اقدامات و برنامههای خرد و کلان عملیاتی، ضروری مینماید. راهنامهای که قابلیت نرم افزاری فوقالعادهای در همگرایی و وحدت جهان تشیع داشته باشد و قادر باشد شیعه را از انفعال در انتظار خارج و تجارب تاریخی، فضائل علمی، منابع انسان و امکانات مادی عالم تشعی را در یک برنامه جامع توجیه و بسیج نماید.نوشتاری که هم اکنون فرا روی دیدگان نقاد و بصیر است، به قصد ترسیم و تجسیم رسالت شیعه در عصر انتظار در دو بخش تنظیم شده است.بخش اول: با پرداختن به مبانی نظری اعقتاد به مهدویت و رسالت شیعه، جایگاه امام در نظام کیهانی و نظامهای بشری تبیین و نقش شیعیان آن حضرت در تحقق وعدههای الهی ترسیم گردیده است. مفهوم واقعی انتظار در مقوله فعل نه انفعال، بیانگر رسالت شیعه در عصر انتظار و وظیفه وی در مقابل دین و اما دین است.بخش دوم: با طرح رسالت عملی شیعه، اهداف و راهبردهای آن در عصر غیبت، در صدد و ورود جدی و عملیات به طرح حاکمیت صالحان و تقوا پیشگان در گستره زمین هستیم. با توجه عمیق به تاریخ تشیع، تاریخ دین، انبیاء و اولیاء از یکسو و نظری وسیع و گسترده به عالم تشیع، بلکه جهان سیاسی معاصر از سوی دیگر، و با الهام از روایات مربوط به ظهور که راهنمای ما به سوی ظهورند از دیگر سو، طرحی تهیه گردید که تماما مبتنی است بر اجتهاد فقهای جوان که در زمینه قرآن روییده و در فضای عقل نظری و عقل عملی پرورش یافته و با تسلط بر علوم و فنون و زبانهای زنده دنیا قادرند با تفکری سیستمی و در سازمانی قوی به سوی تربیت یاران حضرت، تولید نرم افزارهای حکومتی و آماده سازی فرهنگ جهانی در تمام زمین بدون درنگ به پیش روند، تا آنجا که مانع غیبت نه در ناحیه خواص شیعه باشد و نه در ناحیه عمومی شیعیان و نه در روحیات و فرهنگ جهانیان. انشاءاللهشایان ذکر است که این مقاله بر گرفته از رساله «دکترین ظهور» یا «راهنامه شیعه از امروز تا ظهور» است.
خلاصه ماشینی:
"شناسایی و کشف استعدادهای قرآنی در داخل و خارج از کشور ورود به عرصه حفظ قرآن تا حفظ کامل قرآن کریم ورود به حوزههای دینی ویژه تا کسب درجه اجتهاد + سیر و سلوک اخلاقی و عرفانی ورود به دانشگاههای تخصصی ویژه تا کسب دکترای تخصصی تقویت عقل عملی، تمرین حکومتداری و تمهید مقدمات ظهور در عرصه انسان افزاری در عرصه نرم افزاری در عرصه فرهنگ افزاری گفتار سوم: بیان خصوصیات نخبگان ناصر، اسوههای نخبگان شیعی بدیهی است شرط لازم کلیه برنامههای تربیتی در حوزه انسانافزاری، ترسیم قابلیتها، توانمندیها، کمالات و کرامات انسانهای برجستهای است که حضرت حجت( از میان ایشان خروج نموده و تحت قیادت و ولایت حضرتش، عهدهدار امور مردم و حکومت جهانی سراسر قسط و عدل میباشند.
چرا باید پرورش چنین انسانهایی را به دست حادثه سپرد؟ چرا باید از حداکثر توان و استطاعت قدرت و تمکن شیعه که ماحصل چهارده قرن رنج و مجاهدت علماء و مجاهدان اسلام است، به نحو احسن بهره نبرد؟ چگونه ممکن است این امر عظیم از اقدامهای کور، خرد و متفرق عالم تشیع حاصل شود، ولی از اقدامات کلان، فعال و برنامهریزی شده حاصل نشود؟ چه منطقی امر به رکود و قعود و انتظار عاجزانه و منفعلانه میکند؟ «فاذهب انت و ربک فقاتلا انا ههنا قاعدون»؟ و کدامین استدلال، مانع مجاهدت و انتظار فعال و برنامهریزیهای قوی است؟ اگر امروز که به لطف ذات اقدساله و توجهات حضرت بقیةالله الاعظم از نعمت جمهوری اسلامی برخورداریم، نتیجه تلاشها و مجاهدتهای خالصانه و عالمانه اسلاف خود را بسیج نکنیم، کی و چه زمانی باید به تجمیع امکانات مادی و معنوی خود در حیاتیترین مسألة شیعه اقدام نمود؟ فصل چهارم: تبیین هدف سوم در عرصه نرمافزاری تهیه و تولید نرمافزارهای حکومت جهانی اسلام مراد از نرم افزارهای حکومتی، نظامها و سیستمهای مدرن اجرایی و عملیاتی مبتنی بر اندیشهها و ارزشهای دینی و الهی در عرصههای مختلف است."