خلاصه ماشینی:
"معلم باید با کمک کردن،بچههایی را که نسبت به بقیۀ کلاسعقبافتادگی دارند به سطح کلاس برساند یا اگر دانشآموز قابلیت وتوانایی خاصی دارد با استفاده از این قابلیتها او را،ضمن مهار کردنفعال سازد.
*آیا خروجی و برونداد کلاس درستان را ارزیابی میکنید؟شاخصهای ارزیابیتان چیست؟ *خروجیهای کلاس،فقط حاصل تلاش من معلم نوعی نیست وعوامل متعددی در این خروجیها مؤثر است اما خدا را شاکرم که بادانشآموزان در سنوات قبل ارتباط خوبی برقرار کردهام،به طوری کههرجا مرا ببینند به طرفم میآیند و حال و احوال میکنند.
خیلی از بچهها میگویند ما در وقت اذانبه یاد شما میافتیم و حتی اگر بخواهیمدر خواندن نمازمان تنبلیکنیم با خودمان میگوییم اگر در کلاس شما بودیم خانم شیرخدایینماز میخواند و این تأثیر حتی اگر به صورت یادآوری نماز اولوقتدر کلاس من باشد کافی است و حتما زمانی تأثیر عملیاش رانشان خواهد داد.
*به نظر شما حجم و محتوای کتاب درسی با تواناییهایدانشآموزان متناسب است؟ *تغییراتی که جدیدا در کتاب ایجاد شده بسیار خوب است اماکتابهای درسی باید طبق استانداردهای موجود هرچهار سال یکبارتغییر کند و این تغییرات باید براساس شرایط زمان،مکان،سن و سالمخاطب،جنسیت او و به روزرسانی مطالب مورد نیاز صورت بگیردهمراه با تغییر کتاب لازم است برای همکاران نیز دورههای توجیهیبرگزار شود که متأسفانه با وجود تغییر یافتن کتاب،همکارانی هستندکه متأسفانه جزوههایی از کتاب قبلی را به بچهها میدهند و از آنهم امتحان میگیرند و بچهها فقط در زمان امتحانات نهایی کتاباصلی را میخوانند!
در بین کتابهای درسی به نظر من کتاب سال اول کاربردیتراست،کتابهای سالهای دیگر بیشتر به انتقال مفاهیم دینیاختصاص یافته است اما باید توجه داشت که مثلا در انتقال مفهومیبه نام توکل،ارائۀ حکایتهای مرتبط موضوع را برای دانشآموزعینیتر و ملموستر میکند."