چکیده:
علم اقتصاد متعارف پس از آنکه حداقل یک قرن، مستقل از تفکر و دانش دینی گسترش یافت
در چند دهه اخیر ارتباطی دوسویه با دین بر قرار نمود. حاصل این ارتباط ظهور و گسترش
ادبیات اقتصاد دینی و اقتصاد دین است که اولی در پی تحلیل رفتارهای اقتصادی با توجه
به زمینههای دینی و آخری بدنبال تحلیل اقتصادی موضوعات دینی است. این مقاله
مقدمهای در تبیین چگونگی اقتصاد دینی و اقتصاد دین است.
a rof ecneics raluces a sa devlove dah hcihw ،scimonoce lanoitnevnoc ehT.sedaced tnecer eht ni noigiler htiw pihsnoitaler laretalib a dehsilbatse sah ،yrutnec
fo noisnapxe dna ecnegreme eht si pihsnoitaler siht fo emoctuo ehT seirt scimonoce suoigileR .noigiler fo scimonoce eht dna scimonoce suoigiler fo scimonoce eht elihw txetnoc suoigiler a ni sruoivaheb cimonoce ezylana ot .evitcepsrep cimonoce na morf seussi suoigiler gnisessa htiw slaed noigiler eht dna scimonoce suoigiler nialpxe ot noitcudortni na si repap sihT.noigiler fo scimonoce
خلاصه ماشینی:
عالمان الاهیات و روحانیان با این انگیزه که این موضوعات، تراوشات علوم عصر روشنگری و سنن سکولاریزم است، از آن پرهیز کردند و برخی اقتصاددانان مانند کلاسیکها بهطور معمول با این بهانه که علم اقتصاد هیچ کمکی نمیتواند به مطالعه ترجیحات کند و برخی دیگر مانند مارکسیستها به این اعتقاد که دین آیندهای ندارد، بررسی اندیشههای دینی را از حوزه تفکر اقتصادی کنار گذاشتند؛ البته دانشجوی دینی به ندرت به موضوعات اصلی علم اقتصاد علاقه نشان میداد و در موضوعاتی نظیر اعتبار برنامهریزی مرکزی، شایستگی تجارت آزاد و کارایی بازار، وارد میشد؛ ولی همواره روحانیانی بودند که در صف مقدم مبارزه برضد تبعیضات اجتماعی ـ اقتصادی قرار داشتند.
هر چند مباحث معتقدان به مکتب و نظام اقتصادی اسلام اختلاف بسیاری با هم ندارند، برداشت طرفداران علم اقتصاد اسلامی یکسان نیست؛ اما آنچه در این بررسی اجمالی میتوان گفت، این است که اقتصاد دینی با اعتقاد به اینکه موضوعات اجتماعی ملهم از ارزشها و باورها است، میکوشد تا در بررسی پدیدههای اجتماعی از جمله رفتارهای اقتصادی بر این عوامل غیر مادی تأکید کند؛ بنابراین، از مفاهیم دینی مانند نوع دوستی، ایثار، انفاق،...
کتاب مباحثی در اقتصاد خرد، نگرش اسلامی: در این کتاب که مجموعه مقالات سیزده اندیشهور و اقتصاددان مسلمان است، بیشتر درباره اهداف و انگیزههای مصرف و تولید و تفاوتهای عمده رفتار مصرف کننده و تولید کننده مسلمان با افراد غیر دینی بحث شده است؛ سپس محققان در بیشتر مقالات، با استفاده از همان ابزار منحنیهای مطلوبیت و حداکثرسازی، به تحلیل اقتصادی و همچنین به مسأله تخصیص منابع و اقتصاد رفاه پرداختهاند.