چکیده:
موضوعاتی همانند انگیزش و رضایت شغلی از مهمترین حوزههای پژوهشی در جامعهشناسی سازمانها تلقی میشود که علاوه بر وجود ابعاد نظری،نیازمند تحقیقات گسترده است.جامعهشناسان مانند سایر محققان علوم تربیتی و رفتاری و مدیریتی با پژوهشهای علمی سعی در تولید دانش در زمینههای مذکور داشتهاند تا بدین وسیله بر یافتههای نظری و عملی مباحث سازمانی همچون انگیزش و رضایت شغلی افزوده شود.بر همین اساس پژوهشی پیمایشی در آموزش و پرورش شهر مبارکه در زمینه انگیزش و رضایت شغلی معلمان انجام شد که این مقاله،بخش عمدهای از یافتههای همان تحقیق است. هدف اساسی مقاله،بررسی و آزمون نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر انگیزش و رضایت شغلی معلمان است.رویکردهای نظری رابینز(8731)و آرنولد و فلدمن(0991)به عنوان دو الگوی نظری در تحقیق،لحاظ شده است.منظور از عوامل اجتماعی توجه به متغیرهایی همچون جنس،وضع تأهل،میزان تحصیلات و مقطع تحصیلی تدریس معلمان است.با توجه به مدلهای نظری،منظور از انگیزش،"توجه به نیازهای سازمانی سهگانه مک کله لند"و منظور از رضایت شغلی،"واکنش و احساس معلمان از نظر کلی و عمومی نسبت به شغل خود"بوده است.دادههای تحقیق با استفاده از ابزار پرسشنامه جمعآوری شد.تحلیل دادههای تحقیق متکی بر روشهای آماری آزمونهای T ،(به تصویر صفحه مراجعه شود)تحلیل و اریانس دوراهه،تحلیل رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS در محیط Windows انجام شده است.
خلاصه ماشینی:
"اجتماعی در میزان انگیزش و رضایت شغلی معلمان نقش اساسی دارد؟کدام الگوها و
عوامل اجتماعی اهمیت بیشتری دارد؟آیا میان انگیزش و رضایت شغلی معلمان به
د-بررسی و تشخیص عوامل مؤثر اجتماعی بر انگیزش و رضایت شغلی معلمان
نمودار شماره 3-متغیرهای اصلی مؤثر بر رفتار فردی در سازمانها(رابینز،7991) بر اساس مدل نظری رابینز،نگرش فرد در ادراک و انگیزش او تأثیر میگذارد و
تحصیلی تدریس و میزان تحصیلات معلمان گویای ابعاد اجتماعی تحقیق است.
آزمون(به تصویر صفحه مراجعه شود)معرف ارتباط میان جنس و نیازهای سازمانی است(چرا که 0/62000- sig
-تحقیق بیانگر این است که مقطع تحصیلی تدریس معلمان و نیازهای سازمانی دو
متغیر مستقل از هم بودهاند و ارتباطی میان آنها وجود ندارد(آماره آزمون(به تصویر صفحه مراجعه شود)در جدول شماره 2-توزیع فراوانی سطوح و شاخصهای اجتماعی معلمان و آماره
-با توجه به آماره آزمون(به تصویر صفحه مراجعه شود)ملاحظه میشود که جنس معلمان و میان رضایت شغلی متغیرهای
میزان رضایت شغلی مردان و زنان وجود دارد(آماره آزمون T در جدول شماره 4).
پیوستگی در نظر بگیریم،دادههای تحقیق معرف این است که نیاز سازمانی روابط
رضایت شغلی و نیاز سازمانی 0/5372 و سطح معنیداری 0/6000 بوده است).
هدف عمده پژوهش،بررسی نقش عوامل اجتماعی مؤثر بر انگیزش و رضایت شغلی معلمان در راستای اهداف پنجگانه است.
تحصیلات معلمان بر میزان نیازهای سازمانی(انگیزش)و میزان رضایت شغلی(نگرش)،
تفاوت معنیداری در میزان سازمانی و رضایت شغلی میان مردان و زنان وجود دارد
نقشی ندارد و در مطالعه عوامل اجتماعی و آموزشی مؤثر بر میزان نیاز سازمانی میتوان به متغیرهای جنس و سطح تحصیلات معلمان اشاره رکد و سایر متغیرها از مدل رگرسیون"