چکیده:
مقالهء حاضر،قصد دارد ضمن نمایان ساختن اهمیت استفاده از اینترنت در جهت توسعهء فرهنگی،برخی از مزایا و محدودیتهای این فنآوری نوین و نیز ملزومات اصلی برای ایجاد ارتباط در محیط اینترنت را نظیر نقش زبان و شاهراههای اطلاعاتی مورد بحث و بررسی قرار دهد.علاوه بر این،پژوهشی آماری مبتنی بر بررسی میزان حضور کلید واژههای«فرهنگ و ایران»در عناوین سایتهای وب صورت گرفته است.این پژوهش،در واقع سایتهای بازیابی شده دربارهء فرهنگ ایران را از دو جنبهء زبان و وابستگی به کشورهای مختلف مورد تجزیه و تحلیل قرار داده است.نتیجه این تحقیق حاکی از آن است که تنها یازده سایت از 105 سایت مورد مطالعه به زبان فارسی قابل دسترس است.بیشترین سایتهای بازیابی شده از طریق کلید واژههای مذکور متعلق به کشور امریکاست،بیشترین زبان دسترسی به سایتها،زبان انگلیسی است.علاوه بر این، مطالعهء دیگری با استفاده از کلید واژههای فوق به منظور مقایسهء تعداد سایتهای بازیابی شده مرتبط با کشورهای مختلف در منطقه آسیا،اقیانوسیه و خاورمیانه صورت گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"این بخش سعی بر آن است با ارائهء اطلاعات آماری،نفوذ و رشد اینترنت در جهان تا حدودی
دولتها،بخشهای خصوصی،و جامعهء مدنی تأکید دارد و افقهای جدید برای جریان آزاد اطلاعات را نظیر اینترنت مورد توجه خود قرار داده است(1).
رشد روزافزون استفاده از اینترنت باعث شده است که بسیاری از نهادهای فرهنگی در سراسر
مشکلات زبانی:زبان بهعنوان مانعی بزرگی برای اشاعهء اطلاعات در محیط اینترنت به
سه رویکرد را میتوان در زبان اشاعهء اطلاعات فرهنگی در اینترنت مورد شناسایی قرار داد
محیط اینترنت به شمار آورد،رویکرد چند زبانه برای اشاعهء اطلاعات است.
محیط وب این است که محتوای اطلاعات واحدی را میتوان به چندین زبان مختلف در
طریق کلید واژه فوق میتوان وضعیت حضور فرهنگی هر کشور در اینترنت سنجیده شود.
این خود میتواند بهگونهای توجه آنها را نسبت به ارائهء اطلاعات فرهنگی در اینترنت نمایان
امریکا است که برخی از آنها نقش بسیار فعالی در اشاعهء اطلاعات فرهنگی دربارهء ایران ایفا
بررسی سایتهای بازیابی شده از طریق کلید واژههای فرهنگ و ایران از لحاظ وابستگی به
بررسی سایتهای بازیابی شده از طریق کلید واژههای فرهنگ و ایران از لحاظ زبانهای
بررسی سایتهای بازیابی شده از طریق کلید واژههای فرهنگ و ایران که به زبان فارسی قابل دسترس بودند.
خود در این محیط ایفا نکنند و اطلاعات موردنیاز مخاطبان را در دسترس قرار ندهند،نخواهند توانست با تهاجمات فرهنگی مقابله کنند.
استفاده از زبان انگلیسی بهعنوان زبان دوم برای اشاعهء اطلاعات در اینترنت میتواند تا
سایتهای چند زبانه برای اشاعهء اطلاعات فرهنگی از اهمیت خاصی برخوردار است."