چکیده:
چاپ یک مقاله در مجله ای علمی پژوهشی، به مثابه ورود آن مقاله به عرصه علم و پذبرفته شدن یافته ها و تحقیقات پژوهشگر است. مطمئنا حل چنین فرایندی نیازمند کار دقیق و موشکافانه است و می تواند ارائه کننده اطلاعات روزآمد، کاربردی و مبتنی بر تجربیات و یافته های جدید پژوهشگر باشد. اهمیت این مساله زمانی بیشتر می شود که دیگر محققان و پژوهشگران بر اساس این مقاله دست به تحقیقات جدیدتر زده و به لحاظ اعتبار علمی از آن مقاله به عنوان یک مرجع استفاده نمایند. از سوی دیگر، تولید علم نیز با داوری جامعه علمی گره خورده و در واقع داوری علمی اساس کار مجلات علمی است. این مقاله با تحلیل محتوای اسناد داوری مقالات رد شده در مجله نوآوری های آموزشی سعی کرده است عمده ترین اشکالات وارده بر مقالات را از دیدگاه داوران مجله شناسایی، دسته بندی و به ترتیب اولویت ارائه نماید. به همین منظور به تحلیل محتوای 402 سند داوری در مورد 207 مقاله پرداختیم. یافته های این پژوهش نشان می دهد که اصلی ترین اشکالات وارد شده از نظر هیات تحریریه در مرحله نخست عبارت است از عدم انتخاب موضوع مناسب و نداشتن ساختار علمی (82.5 درصد) و در مرحله دوم عدم ورود به بحث و نتیجه گیری (14.9 درصد). فقدان پیشینه پژوهش (13.8 درصد) و نداشتن چارچوب نظری (11.8 درصد) نیز در مراتب بعدی قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
"فصلنامه نوآوریهای آموزشی نیز کهدر زمرۀ مجلات علمی-پژوهشی4است از این امر مستثنی نبوده،علاوه بر اینکه ارزیابی مقالات رابرمبنای اهداف مرتبط با سیاست مجله قرار میدهد به میزان پایبندی نویسندگان مقالات و توصیههایداوران در رعایت اصول علمی مورد اجماع در حوزه پژوهشهای تعلیم و تربیت نیز توجه دارد.
چرا؟چرا اکثر مقالات ارسالیبه چاپ منجر نمیشود؟چرا بسیاری از آنها با اینکه حاصل پژوهش هستند در اولین ارزیابی درهیئت تحریریه رد میشوند؟چه مشکلی در شیوه ارائه مقالات وجود دارد؟ فصلنامه نوآوریهای آموزشی از پاییز 1381 شروع به فعالیت نمود و پس از یک سالتوانست از وزارت علوم،تحقیقات و فناوری درجۀ علمی-پژوهشی دریافت نماید و از زمستان1382 با شماره 6 خود وارد حوزه مجلات علمی-پژوهشی شود.
و از این میان هیئت تحریریه 993 مقاله را در اولین ارزیابی خود رد نموده است،که بنا به مفاد صورت جلسات دو دلیل عمده برای رد کردن ذکر شده است: دلیل اول اینکه،موضوع مقاله با اهداف فصلنامه نوآوریهای آموزشی هماهنگ نبوده،یا موضوعتکراری و فاقد نوآوری بوده است؛مثل مقالاتی که در حوزه آموزش عالی یا سایر سازمانهاست.
هیئت تحریریه در جست جوی موضوعات تازه و اصیل برای مجله است و تکراریبودن موضوع مقالات را برنمیتابد و همانگونه که این پژوهش نشان میدهد 60%مقالات بهدلیل عدم نوآوری و تکراری بودن موضوع مورد پذیرش قرار نگرفتهاند.
در انتها لازم است به کلیۀ نویسندگان و پژوهشگران که مقالات خود را در اختیار ایننشریه قرار میدهند اطمینان داده شود که مقالات با رعایت معیارهای علمی و پژوهشی و بدونهیچ گونه سوگیری داوری میشود؛چرا که در کلیه مقالات،بعد از ثبت در دفتر فصلنامه،نام&%04016AONG040G% نویسنده یا نویسندگان حذف میشود و این وضعیت تا زمان تعیین تکلیف مقاله،به جهتپذیرش یا عدم پذیرش آن،حفظ میشود."