چکیده:
این مقاله تلاش دارد اثر ایمان را روی رفتار مصرف کننده تبیین نماید. به طور کلی هر
فردی دو نوع دارایی به نام مال و زمان دارد که قابل جانشینی و قابل استفاده در راه کسب
مطلوبیت هستند.
در این مقاله با تبیین مصرف، چارچوب رفتاری و مطلوبیت مصرف کننده مسلمان
تشریح میشود سپس تابع مطلوبیت او استخراج شده، نشان داده میشود که تغییرات و
شیب آن متأثر از ایمان او به آخرت و پاداش اخروی است.
The paper attempts to expound the consumption as any activity that leads to get a utility- weather it requires money or time to pay for or not. To this end the author characterizes first a Muslim consumer’s behavioural framework and then his/her utility function and its variation and slope after the influence of religious faith as a safety valve. The paper explains the Muslim consumer’s equilibrium conditions with the incorporation of his beliefs effects in the model.
خلاصه ماشینی:
تابع مطلوبیت بر حسب مخارج (مصرف کالاها و خدمات) با توجه به آن چه بیان شد، چنان چه همه کالاها و خدمات مصرفی دوره حاضر را بر حسب مخارج در نظر بگیریم یا این مجموعه کالاها و خدمات را از یک نوع فرض کنیم و مقدار آن را با 1x نشان دهیم و همچنین ضریب اطمینان به تحقق مطلوبیت همه آنها را ثابت و برابر 1p در نظر [به تصویر صفحه مراجعه شود] بگیریم، در آن صورت میتوان تابع مطلوبیت کالاهای دوره حاضر را بر حسب مخارج مصرفی به صورت ذیل نشان داد: U1 = 1P f1 (x«4»)1 با همین استدلال، تابع مطلوبیت دوره آینده نیز چنین خواهد شد: U2 = 2P f2 (x«5»)2 به همین صورت برای تابع مطلوبیت زندگی آخرتی بر حسب مخارج مصرفی خواهیم داشت: U3 = 3P f3 (x«6»)3 به این ترتیب، با فرض استقلال مطلوبیتها، تابع مطلوبیت کل فرد چنین میشود: U = 1P f1 (x1) + 2P f2 (x2) +3P f3 (x3) «7» یا: 3 U = S P t ft (xt)«8» t=1 این تابع، در وضعیت قطعیت و اطمینان کامل برای همه زمانها میتواند به صورت ذیل نشان داده شود: 3 U1 = S ft (xt)«9» t=1 7ـ2.
ـ مطلوبیت ناشی از مصرف کردن دارایی در راه خدا (در این دنیا) با هدف کسب مطلوبیت آخرتی نیز با فرض ثبات ایمان فرد در دوره حاضر میشود: U3 = p«21»3u3 که در آن P3 یعنی ضریب اطمینان فرد به تحقق مطلوبیت آخرتی به درجه ایمان فرد یا اطمینان [به تصویر صفحه مراجعه شود] به تحقق وعده و وعیدهای آخرتی بستگی دارد و میتواند تحت تأثیر عوامل مؤثر بر ایمان فرد باشد.