The beginning of debate over Islamic economics returns to quite a long time ago، yet، there are many unexplored spaces to discuss. Generally، the passage of a considerable time for any field of science is considered to be one of the main debatable elements in the methodological dimensions of that science. On the one hand، it’s too crucial to discuss about the methodology، but this alone is not an alternative for discussing the cognitive dimensions of that science. One should take both the cases into account to develop and promote the science.
What this essay aims to present is related to some of methodological dimensions، specifically، it deals with the following questions:
What is the main subject of Islamic economics، economic behaviors of a Muslim individual، or any human being in general? In other words، is the subject of Islamic economics just economic phenomenon or the economic phenomena in an Islamic society?
What is the objective of Islamic economics? Is the objective a mere description، interpretation and prediction? Or adjustment and balancing economic behaviors is also among the objectives?
How Islamic economics could be theorized? Is theorizing in Islamic economics based only the on human senses and reason? Or one should employ other sources such as revealed text (Quran) and traditions? After all، what is the relation between Islamic economics and pluralism and the probability of committing errors?
This essay examines the above four statements، i.e. the subject of Islamic economics، the objective of Islamic economics، theorizing in Islamic economics and the relation between Islamic economics and pluralism and error probabilities.
خلاصه ماشینی:
آیا علم اقتصاد اسلامی نیز همین راه را میپیماید یا راه دیگری غیر از آن دارد؟ به عبارت دیگر، آیا علم اقتصاد اسلامی فقط به بررسی پدیده، همان طور که هست بسنده میکند یا پدیدهها را آن گونه که باید باشند، مورد تحقیق قرار میدهد؛ سپس گامهای تفسیری علمی و عملی را جهت تعدیل واقعیت موجود برای این که مطابق وضع مطلوب باشند، مشخص میکند؟ به دیگر سخن، آیا هدف و رسالت علم اقتصاد اسلامی وظیفهای اثباتی است یا وظیفهای هنجاری یا اینکه هر دو را با هم در دستور کار خود قرار داده است؟ علوم اسلامی، عموما سودمندند و مفید بودنشان زمانی معنا خواهد داشت که در بهبود اوضاع زندگی انسان، سهیم باشند، و این امر صرفا با توصیف و تفسیر واقعیت، تا وقتی به اصلاح و تعدیل آن در پرتو نمونههای عملی نینجامد، تحقق نخواهد یافت.
یا باید در تحقیقات و مطالعات خود، با آن چه وجود دارد بسازیم و در این صورت، نام اسلامی نهادن بر آن اگر نگوییم خطا است، دستکم بسیار مشکل است یا بدون توجه به واقعیت موجود، سیر تحقیق و پژوهش خود را دنبال کنیم و این مطالعات به طور عملی از یکی از ابزارهای مورد نیاز و ضرور جهت نظریهسازی محروم شود یا فرایند تحقیق را تا زمانی که از اسلامی بودن اوضاع اطمینان حاصل نکردهایم، متوقف سازیم.