چکیده:
نویسنده کتاب صحیح بخاری در کتاب خود درباره برخورد حضرت فاطمه( با ابوبکر، درباره حقوقش پنج روایت را آورده است که با بررسی دقیق این روایات، میتوان علل و انگیزه اعتراض آن حضرت( را علیه ابوبکر به دست آورد. در این روایات به صراحت درباره برخی مطالبات ایشان، همچون فئ فدک، حق ذیالقربی، خمس، ارث و میراث پدری صحبت شده است. همچنین در پایان با تمسک به یک روایت، از جانشینی خلفا سخن به میان آمده است. با توجه به این آثار و دقت در آنها و با توجه به این نکته که همه این حقوق باحکم خدا همراه بوده و در قرآن آمده است، میتوان اعتراض حضرت فاطمه( را برای احیای دستورهای قرآنی معرفی نمود.
خلاصه ماشینی:
"ابوبکر فدک را که جزء حق ذیالقربی و فیء قرارگرفته بود و در زمان حیات پیامبر( ملک شخصی حضرت فاطمه( شده بود، انکار کرد و در مقابل سیل روایات و آیات، تنها به حدیث موهن و واحدی که خود راوی آن بود، استناد جست و در این زمینه، قول صدیقه کبری( را که ادعای هبه کرده بود، نپذیرفت؛ حال آنکه آیه تطهیر (احزاب :33) بر طهارت و عصمت فاطمه( دلالت میکند و روایات متواتر فریقین گواه بر این مطلب است (نک: طبری، همان، 12، 7؛ سیوطی، همان: 6، 604؛ ابنعطیه اندلسی، 1996 : 4، 384؛ ابن ابیحاتم، 1999 : 9، 3131؛ طحاوی، 1995: 1، 230).
در روایات فریقین هم فلسفه تشریح حکم خمس در اسلام بیان شده است چنانکه مفسر معروف اهلسنت سیوطی از حضرت علی( روایت آورده است که فرمود: خداوند صدقه را بر رسول خود حرام کرد و در عوض آنچه حرام کرد، سهمی از خمس را برایش قرار داد و همچنین در میان همه مسلمین صدقه را تنها بر اهلبیت پیامبرش حرام کرده و در عوض آنچه حرام کرده، سهمی با رسولخدا برایشان تعیین نمود (سیوطی، 1993 م: 3، 186).
اعتراض برای احیای حکم قرآنی ارث با بررسی روایات بخاری به دست میآید که مطالبه درباره ارث پیامبر( هم مطرح بود و از اینجا معلوم میشود که، خلیفه به علاوه ندادن حق فیء، فدک و خمس به فاطمه(، وی را از ارث رسول خدا( هم محروم نموده بود و به حدیث «لانورث» استدلال می کرد."