چکیده:
ﻫﺪف از اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﺎﺛﻴﺮ ﺑﺎزی ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای ﺑﺮ ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ، زﻣﺎن واﻛﻨﺶ و زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن ﺑﻮد. روش ﭘﮋوﻫﺶ، ﻋﻠﻲ – ﻣﻘﺎﻳﺴﻪ ای و ﺟﺎﻣﻌﺔ آﻣﺎری، ﻣﺘﺸﻜﻞ از داﻧﺶ آﻣﻮزان ﭘﺴﺮ دﺑﻴﺮﺳﺘﺎن ﻫﺎی ﻣﻨﻄﻘﺔ ﻳﻚ ﺷﻬﺮﺳﺘﺎن ﺗﺒﺮﻳﺰ )داﻣﻨﺔ ﺳﻨﻲ 81-41 ﺳﺎل( ﺑﻮد. دو ﻧﻤﻮﻧﺔ 52 ﻧﻔﺮی ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻫﺪﻓﺪار اﻧﺘﺨﺎب و در ﻗﺎﻟﺐ دو ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﻲ و ﻛﻨﺘﺮل ﻫﻤﮕﻦ ﺳﺎزﻣﺎﻧﺪﻫﻲ ﺷﺪﻧﺪ. ﻣﻼک اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮوه ﺗﺠﺮﺑﻲ، ﺗﺠﺮﺑﺔ اﻧﺠﺎم ﺑﺎزی راﻳﺎﻧﻪ ای ﺣﺪاﻗﻞ ﺳﻪ روز در ﻫﻔﺘﻪ، در ﺷﺶ ﻣﺎه ﮔﺬﺷﺘﻪ ﺑﻮد. ﮔﺮوه ﻛﻨﺘﺮل در ﻣﺪت زﻣﺎن ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﺗﺠﺮﺑﻪ ای در اﻳﻦ زﻣﻴﻨﻪ ﻧﺪاﺷﺘﻨﺪ، ﻳﺎ ﺗﺠﺮﺑﺔ آﻧﻬﺎ ﻧﺎﭼﻴﺰ ﺑﻮد. ﭘﺲ از آﺷﻨﺎﻳﻲ آزﻣﻮدﻧﻲ ﻫﺎ ﺑﺎ ﻓﺮاﻳﻨﺪ ﺗﺤﻘﻴﻖ، اﺑﺘﺪا زﻣﺎن ﻫﺎی واﻛﻨﺶ و ﺣﺮﻛﺖ ﺳﺎده و ﺳﭙﺲ زﻣﺎن ﻫﺎی واﻛﻨﺶ و ﺣﺮﻛﺖ ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ اﻓﺮاد ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از دﺳﺘﮕﺎه اﻟﻜﺘﺮوﻧﻴﻜﻲ ارزﻳﺎب زﻣﺎن واﻛﻨﺶ و زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪ. ﺑﺮای ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ اﻓﺮاد، از ﺳﻮﻣﻴﻦ ﻣﻘﻴﺎس آزﻣﻮن ﻫﻮﺷﻲ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ – ﻧﺎواﺑﺴﺘﻪ ﻛﺘﻞ و ﺟﺪاول ﻫﻨﺠﺎری ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ آن اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻧﺸﺎن داد ﺑﺎزی ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای ﺑﺮ ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ )130/0 = ،(Pزﻣﺎن واﻛﻨﺶ ﺳﺎده )710/0= ،(Pزﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﺳﺎده )910/0= ،(Pزﻣﺎن واﻛﻨﺶ ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ )40/0= (P و زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ )630/0= (Pﺗﺎﺛﻴﺮ ﻣﻌﻨﻲ داری داﺷﺘﻪ اﺳﺖ. ﺑﻪ ﻃﻮر ﻛﻠﻲ، ﻧﺘﺎﻳﺞ ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﺣﺎﻛﻲ از ﺑﻬﺒﻮد ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ، زﻣﺎن واﻛﻨﺶ و زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن در ﻧﺘﻴﺠﺔ اﻧﺠﺎم ﺑﺎزی ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای ﺑﻮد.
خلاصه ماشینی:
"ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﮔﺮﻳﻦ و ﺑﺎوﻻﻳﺮ ﻧﺸﺎن دادﻧﺪ ﺑﺎزﻳﻜﻨﺎن ﺑﺎزی ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای، اﻃﻼﻋﺎت ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ را ﺳﺮﻳﻌﺘﺮ از ﻏﻴﺮ ﺑﺎزﻳﻜﻨﺎن ﭘﺮدازش ﻣﻲ ﻛﻨﻨﺪ، از اﻳﻦ رو، اﻇﻬﺎر داﺷﺘﻨﺪ ﻛﻪ اﻧﺠﺎم ﺑﺎزی راﻳﺎﻧﻪ ای، 1 - Stroop Effect ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ - ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 1، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 8831 831 ﻣﻮﺟﺐ ﺑﻬﺒﻮد ﭘﺮدازش ﺑﻴﻨﺎﻳﻲ در ﺳﻄﻮح ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﻲ ﺷﻮد، ﻛﻪ ﺑﺮﺧﻲ از آﺛﺎر آن در زﻣﻴﻨﺔ اﻓﺰاﻳﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺗﻮﺟﻪ اﺳﺖ.
در ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ، ﺳﻮﻣﻴﻦ ﻣﻘﻴﺎس اﻳﻦ آزﻣﻮن ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮔﺮوﻫﻲ و ﺑﺎ ﻣﺤﺪودﻳﺖ ﺗﺄﺛﻴﺮ ﺑﺎزی راﻳﺎﻧﻪ ای ﺑﺮ ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ، زﻣﺎن واﻛﻨﺶ و زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن 931 زﻣﺎﻧﻲ اﺟﺮا ﺷﺪ، ﺳﭙﺲ ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ اﻓﺮاد ﺑﻪ واﺳﻄﺔ ﺟﺪول ﻫﺎی ﻫﻨﺠﺎری وﻳﮋه ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪ )1(.
ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ - ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 1، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 8831 041 ﻧﺘﺎﻳﺞ ﻭ ﻳﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎﯼ ﺗﺤﻘﻴﻖ ﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ، اﻧﺤﺮاف ﻣﻌﻴﺎر و ﻣﻘﺎﻳﺴﺔ آﻣﺎری ﺑﻬﺮة ﻫﻮﺷﻲ، زﻣﺎن واﻛﻨﺶ ﺳﺎده، زﻣﺎن واﻛﻨﺶ ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ، زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﺳﺎده و زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ دو ﮔﺮوه در ﺟﺪول 1 آﻣﺪه اﺳﺖ.
ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ اﺣﺘﻤﺎل ﻣﻲ رود ﻛﺎﻫﺶ زﻣﺎن واﻛﻨﺶ در اﺛﺮ اﻧﺠﺎم ﺑﺎزی ﻫﺎی راﻳﺎﻧﻪ ای، ﺑﻪ دﻟﻴﻞ ﻛﺎﻫﺶ زﻣﺎن ﭘﻴﺶ ﺣﺮﻛﺖ ﻳﺎ اﻓﺰاﻳﺶ ﺳﺮﻋﺖ ﭘﺮدازش ادراﻛﻲ ﻳﺎ ﺷﻨﺎﺧﺘﻲ ﺑﺎﺷﺪ.
ﺑﻪ ﻫﺮ ﺣﺎل، ﻧﺘﺎﻳﺞ اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ ﺑﺎزی ﻫﺎی ﻧﺸﺮﻳﺔ رﺷﺪ و ﻳﺎدﮔﻴﺮی ﺣﺮﻛﺘﻲ - ورزﺷﻲ، ﺷﻤﺎرة 1، ﺗﺎﺑﺴﺘﺎن 8831 241 راﻳﺎﻧﻪ ای زﻣﺎن ﺣﺮﻛﺖ )ﺳﺎده و ﺗﺸﺨﻴﺼﻲ( را ﻧﻴﺰ ﻛﺎﻫﺶ ﻣﻲدﻫﻨﺪ."