چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر انگیختگی با حضور مؤلفههای انگیزشی تماشاگر و موسیقی و مقایسۀ این مؤلفهها بر اجراو یادگیری مهارت مداوم دریبل بسکتبال بود. به این منظور 36 دختر سالم غیرورزشکار با میانگین و انحراف استاندارد سن 63/3± 8/23 سال، قد 12/3 ± 4/632 سانتیمتر، وزن 62/12 ± 5/55 کیلوگرم، بهصورت تصادفی به سه گروه تماشاگر (32 نفر)،موسیقی (32 نفر) و کنترل (32 نفر) تقسیم شدند. برنامۀ تمرین در مرحلۀ اکتساب شامل دریبل از بین موانع بسکتبال هریسونبه مدت 3 هفته تمرین بود که هر هفته سه جلسه و هر جلسه 16 ثانیه با حضور مؤلفههای انگیزشی در گروههای مجزا برگزار شد.امتیاز آزمون دریبل بسکتبال در هر جلسه ثبت و سپس پسآ زمون گرفته شد و در نهایت بعد از دو هفته بیتمرینی آزمونیادداری در شرایط یکسان و پس از 43 ساعت آزمون انتقال مشابه شرایط واقعی مسابقه و با حضور تمام مؤلفهها (موسیقی وتماشاگر) بهعمل آمد. از شاخص ضربان قلب استراحت جهت همسانی سطح پایه انگیختگی در آزمودنیها استفاده شد. نتایج بااستفاده از آزمون آماری آنالیز واریانس یکسویه، آنالیز واریانس با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بن فرنی تجزیهوتحلیلشدند. نتایج نشان داد که در هر سه گروه یادگیری مهارت در مرحلۀ اکتساب پیشرفته داشته است. همچنین تفاوت معنیداری درامتیاز مهارت دریبل بسکتبال بین سه گروه در مرحلۀ اکتساب مشاهده شد (2111/1 = )Pکه این تفاوت به نفع گروه کنترل بود،یعنی گروههای انگیزشی تماشاگر و موسیقی عملکرد ضعیفتری در پسآزمون مرحلۀ اکتساب نشان دادند. اما در آزمون یادداری وانتقال، نتایج به سود گروه موسیقی و تماشاگر بود. به این صورت که در آزمودن یادداری گروه تماشاگر بیشترین امتیاز را کسبکرد و در آزمون انتقال دو گروه موسیقی و تماشاگر امتیاز بیشتر و معناداری از لحاظ آماری نسبت به گروه کنترل بهدست آوردند (2111/1 = .)P
خلاصه ماشینی:
" بیشتر افراد هنگام اجرای مهارتهای ورزشی یادگرفتهشده در دنیای واقعی و مسابقات، زمانیکه مجبور به اجرا در مقابل تماشاگران و در حضور سروصدای دیگران میشوند، بهدلیل افزایش ناگهانی در انگیختگی محیطی، دچار افت در عملکرد میشوند و ممکن است موجب ایجاد صدمات جبرانناپذیر روحی و جسمی در خود و هم- تیمیهای خود شوند، ازاین رو با دستکاری محیط تمرینی و ایجاد مداخله در مرحلۀ یادگیری مهارت در شرایط میدانی و از طرفی چگونگی اثرگذاری موسیقی بهعنوان یک عامل روانافزار در ایجاد انگیختگی فراگیران و تأثیر هریک از آنها به طور مجزا در مراحل مختلف اکتساب، یادداری و انتقال مهارتها، میتوان راهکاری را بهمنظور رویارویی با شرایط واقعی ارائه داد تا در صورت مدنظر بودن هر مرحله در آموزش مهارتها بهطور ویژه از مؤلفۀ مورد نظر استفاده شود.
نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، شمارة 7، بهار و تابستان 1390 14 نتیجهگیری نهایی براساس یافتههای تحقیق حاضر، ارائۀ هریک از مؤلفههای انگیزشی (موسیقی یا تماشاگر) در ابتدای یادگیری و در مرحلۀ اکتساب یک مهارت مداوم مانند دریبل بسکتبال آثار مثبتی بر اجرا و یادگیری ندارد، اما بعد از بیتمرینی و سنجش اجرا در آزمون یادداری و انتقال (بهمنظور سنجش یادگیری) نتایج به سود گروههای انگیزشی تغییر یافت، بهنحویکه گروههای موسیقی و تماشاگر، برتری معنیداری در عملکرد هر دو آزمون یادداری و انتقال نشان دادند."