چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، مقایسۀ تأثیر بار توجهی شناختی و شناختی – حرکتی بر اجرای تکلیف هماهنگی دودستی بود. 31نفر از دانشجویان دختر دانشگاه شهید بهشتی با میانگین سنی 2 ± 22 سال در این پژوهش شرکت داشتند که بهصورت داوطلبانهانتخاب و بهطور تصادفی به سه گروه کنترل (33 نفر)، شناختی (13 نفر) و حرکتی (13 نفر) تقسیم شدند. افراد گروه کنترل،تکلیف مجرد هماهنگی دودستی، افراد گروه شناختی، تکلیف هماهنگی دودس تی را همراه با تکلیف شمارش معکوس اعداد و افرادگروه شناختی – حرکتی، تکلیف هماهنگی دودستی را همراه با تکلیف زمان واکنش پا انجام دادند. برای سنجش اجرای تکلیفهماهنگی دودستی از آزمون هماهنگی دودستی مجموعۀ ابزار وینا و برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمونتعقیبی توکی استفاده شد و سطح معناداری آماری 21/1< Pبود. نتایج نشان داد که در اجرای تکلیف هماهنگی دودستی بینگروه کنترل با شناختی و گروه شناختی با حرکتی تفاوت معناداری وجود ندارد. همچنین تفاوت معناداری در اجرای تکلیفهماهنگی دودستی بین دو گروه کنترل با حرکتی مشاهده شد. در کل نتایج نشان داد تداخل دو تکلیف با ماهیت حرکتی بیشتر از تداخل دو تکلیف با ماهیت حرکتی و شناختی است.
خلاصه ماشینی:
" باتوجه به وجود مدل های متفاوت حافظۀ کاری و نتایج متناقض در زمینۀ میزان تداخالت تکالیف دوگانه و تردید در زمینۀ اجرای همزمان دو تکلیف حرکتی یا دو تکلیف حرکتی شناختی و اهمیت توجه به میزان حافظۀ کاری در دسترس هنگام یادگیری مهارت های حرکتی و نیز به این دلیل که بیشتر تحقیقات رایج در هماهنگی دودستی، میزان تداخل تکلیف زمان واکنش ساده را با یکی از انواع تکالیف هماهنگی دودستی بررسی کردهاند (1، 9، 13) و تحقیقات کمی به بررسی میزان تداخل تکالیف هماهنگی دودستی با تکلیف متفاوت به لحاظ بار شناختی پرداختهاند.
جدول 6 – نتایج تحلیل واریانس یکطرفه برای آزمودن معناداری متغیر مدت زمانی کلی میانگین مجموع درجۀ آزادی منبع تغییرات P value F مجذورات مجذورات 04/563 6 90/956 بین گروهی 53/9 69/6 99/62 96 14/9173 درون گروهی 91 34/0903 کل نشریۀ رشد و یادگیری حرکتی _ ورزشی، شمارة 7، بهار و تابستان 9013 95 جدول 2 نشان می دهد که اثر بار توجهی در متغیر مدت زمان کلی بین سه گروه کنترل، شناختی و گروه حرکتی معنادار نبود (23/1 = Pو 21/2 = (12و2) .
جدول 4 – آزمون تعقیبی توکی برای تعیین محل اختالف در سه گروه کنترل، شناختی و حرکتی معناداری خطای استاندارد اختالف میانگین گروه 6 گروه 3 99/9 99/4 92/6 شناختی مجرد 069/9 99/4 93/33 حرکتی 99/9 99/4 92/6- شناختی شناختی 63/9 93/4 95/9 حرکتی 069/9 99/4 93/33- شناختی حرکتی 63/9 93/4 95/9- حرکتی مقایسۀ تأثیر بار توجهی شناختی و شناختی – حرکتی بر اجرای تکلیف هماهنگی دو دستی 35 نتایج آزمون توکی نشان داد که تفاوت بین دو گروه کنترل و حرکتی معنادار است (921/1= ."