Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی تأثیر صدای پس زمینه ای بر درک شنیداری در زبان دوم (انگلیسی) با تأکید بر ویژگی های صدا

نویسنده: ؛ ؛

بهار و تابستان 1382 - شماره 14 (20 صفحه - از 47 تا 66)

کلیدواژه ها : درک شینداری زبان آموزان ،متن بدون صدای پس زمینه‌ای ،کلامی یا غیر کلامی بودن صدا ،صداهای زبان مادری و زبان دوم ،معنادار یا بی‌معنا بودن صدا

کلید واژه های ماشینی : درک شنیداری ،شنیداری ،درک شنیداری زبان‌آموزان ،تأثیر صدای پس زمینه‌ای ،زمینه‌ای بر درک شنیداری ،صدای کلامی به زبان ،غیر کلامی بودن صدا ،زبان مادری ،صدای پس زمینه‌ای ،کلامی ،تخریب درک شنیداری زبان‌آموزان ،زبان انگلیسی ،صدای کلامی ،قدرت پوشانندگی صدا ،صدای غیر کلامی ،صدای پس زمینه‌ای تأثیر ،قدرت پوشانندگی ،زبان مادری زبان‌آموزان ،زبان دوم ،شنیداری زبان ،صداهای زبان مادری ،کلامی بودن صدا ،تخریب درک شنیداری ،غیر کلامی بودن ،غیر کلامی ،صداهای پس زمینه‌ای کلامی ،پوشانندگی صدا ،متن بدون صدا ،قدرت تخریب صدا ،صدای سفید

{j‌j} تحیق حاضر با هدف بررسی تأثیر صدای پس زمینه‌ای بر درک شنیداری زبان آموزان و نیز بررسی نقش ماهیت صدا در این تأثیر گذاری انجام شد. درباره نقش ماهیت صدا، سه ویژگی از مجموعه ویژگی‌های آن مورد مطالعه قرار گرفت.این سه ویژگی عبارت بودند از:کلامی یا غیر کلامی بودن صدا(یعنی این صدا صدای انسان باشد یا غیر انسان)، معنادار یا بی‌معنا بودن صدا(یعنی این صدای کلامی برای زبان آموزان قابل فهم باشد یا خیر)و این‌که صدای معنادار به زبان مادری زبان آموزی باشد یا به زبانی که در حال فراگیری آنند.برای پیشبرد این اهداف، ده متن از طریق یک نوار صوتی به زبان آموزان شرکت کننده در تحقیق ارائه شد.دو متن از این ده متن بدون صدا(یعنی کاملا واضح)بودند و هشت متن دیگر در پس زمینه خود صدا داشتند.این صدا یا پارازیت رادیویی(به عنوان جایگزین‌صدای سفید که صدای غیر کلامی استاندارد محسوب می‌شود)بود و یا صدای کلامی به زبان روسی به عنوان صدای بی‌معنا و کاملا ناآشنا)، زبان انگلیسی(به عنوان زبان دوم زبان آموزان)یا زبان فارسی(به عنوان زبان مادری زبان آموزان).تحلیل آماری داده‌ها نشان داد که صدای پس زمینه‌ای تأثیر منفی عمده‌ای بر درک شنیداری زبان آموزان دارد.هم‌چنین مشخص شد که تأثیر منفی صدای غیر کلامی بیشتر از صدای کلامی است.از سوی دیگر، معنای صدای به لحاظ آماری نقش چندانی در تأثیر گذاری منفی بر درک شنیداری نداشت، و سرانجام آن‌که صداهای زبان مادری و زبان دوم تأثیر منفی یکسانی بر درک شنیداری زبان آموزان داشتند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.