چکیده:
زمینه: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی وفاداری سازمانی در رابطه بین اخلاقی کاری اسلامی با رفتارهای انحرافی در محیط کار در یکی از شرکتهای وابسته به وزارت نفت در شهر اصفهان به مرحله اجرا درآمد. روش کار: برای دستیابی به اهداف پژوهش 311 نفر از کارکنان شرکت مذکور به شیوه تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های پژوهش انتخاب شدند. گروه نمونه پژوهش به پرسشنامه های 15 سوالی اخلاق کاری اسلامی (با دو زیرمقیاس کار دقیق و انسان دوستانه با 8 سوال و استقلال و سودمندی اجتماعی با 7 سوال)، وفاداری سازمانی با 7 سوال و رفتارهای انحرافی در محیط کار با 12 سوال پاسخ دادند. داده های حاصل از پرسشنامه های پژوهش با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، الگو سازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان دادند که اخلاق کاری اسلامی با وفاداری سازمانی (r=0.616) و رفتارهای انحرافی در محیط کار (r=-0.213) دارای رابطه معنادار (P<0.01)، وفاداری سازمانی نیز با رفتارهای انحرافی دارای رابطه معکوس و معنادار (r=-0.318) بود. نتایج الگوسازی معادله ساختاری و تحلیل رگرسیون میانجی نشان داد که وفاداری سازمانی نقش میانجی را در رابطه اخلاق کاری اسلامی با رفتارهای انحرافی در محیط کار ایفا می کند. نتیجه گیری: نتایج این تحقیق حاکی از آن است که اخلاق کاری اسلامی ابتدا باعث تقویت وفاداری سازمانی می شود و سپس وفاداری سازمانی موجبات تضعیف رفتارهای انحرافی در محیط کار را فراهم می کند.
خلاصه ماشینی:
"نتایج الگوسازی معادله ساختاری وتحلیل رگرسیون میانجی نشان داد که وفاداری سازمانی نقش میانجی را در رابطه اخلاق کاری اسلامی با رفتارهای انحرافی در محیط کار ایفا میکند.
بنابراین انتظارمیرود که در تعلق ذهنی به این آموزهها،کارکنان کمتر بهسوی رفتارهای انحرافی روی آورند،علیرغم محدود بودنتحقیقات انجام شده در باب نقش اخلاق کاری اسلامی دربازداری از وقوع رفتارهای انحرافی در محیط کار باید توجهداشت که تحقیقات صورت گرفته در مورد نقش فضای اخلاقیو ادراکات مشترک اخلاقی کارکنان برای رفتارهای انحرافی درمحیط توجهی را مرور نموده که حاکی از نقش بازدارنده فضایاخلاقی برای وقوع رفتارهای انحرافی است.
به بیان دیگر میتوان گفت کهاداراکات اخلاقی نظیر اخلاق کاری اسلامی ابتدا به ساکن سطحتعهد{o12o}،وفاداری{o13o}و یا رضایت{o14o}کارکنان را تحت تأثیر قرارمیدهند و سپس این اشکال نگرش حرفهای و شغلی است کهموجبات رفتارهای مثبت یا منفی را در محیط فراهم میسازند.
آنچه در درجه بعدی حائز اهمیت است،و در این پژوهشالگو ارائه شده در شکل 1 مشخص میباشد،این امر است کهعلاوه بر روابط ساده میان اخلاق کاری اسلامی و وفاداریسازمانی با رفتارهای انحرافی در محیط کار به نظر میرسد کهطی یک ارتباط زنجیرهای،اخلاق کاری اسلامی ابتدا موجباتتقویت و نیرومند شدن وفاداری سازمانی را پدید میآورد و سپسوفاداری سازمانی بهعنوان یک نگرش کاری،زمینه کاهشرفتارهای انحرافی را مهیا میسازد.
تحلیل رگرسیون میانجی نیز حاکی از آن بود که وفاداریسازمانی فقط در رابطه کار دقیق و انساندوستانه(بهعنوان خردهمقیاس اول اخلاق کاری اسلامی در این پژوهش)با رفتارهایانحرافی نقش متغیر میانجی را ایفا میکند.
&%01812FOAG018G% بحث یافتههای حاصل از این پژوهش نشان داد که بین اخلاق کاریاسلامی و وفاداری سازمانی با رفتارهای انحرافی در محیط کاررابطه منفی و معنادار وجود دارد."