Skip to main content
فهرست مقالات

دور قیامت در نظر اسماعیلیان نزاری

نویسنده: ؛

پاييز 1381 - شماره 11 (24 صفحه - از 143 تا 166)

کلیدواژه ها : اسماعیلیان ،نزاریه ،الموت ،امامت حسن دوم ،اعلام قیامت ،جلال‌الدین حسن نومسلمان ،عقیده ستر

کلید واژه های ماشینی : نزاریان ،قیامت ،اسماعیلیان ،دور قیامت ،قمری ،الموت ،اعلام دور قیامت ،اعلام قیامت ،نزاریان ایران از سال ،رشیدالدین فضل‌الله ،عبادات ،قائم ،جلال‌الدین حسن ،امامت حسن ،قیامت به وجود ،عقیده قیامت ،بن هادی بن مصطفی نزار ،محمد بن بزرگ ،حسن دوم ،علاءالدین محمد ،تاریخ اسماعیلیان ،قیامت تغییر ،نزاریان وارد دور ،قائم قیامت ،قائم القیامه ،نواده نزار ،ترجمه فریدون بدره‌ای ،بن کیا بزرگ ،ملغی اعلام ،بن بزرگ امید

نزاریان ایران از سال 487 قمری که المستنصر بالله فوت کرد تا سال 557 قمری از امام مستور پیروی می‌کردند. از این تاریخ به بعد پیرو امامت حسن بن محمد بن کیابزرگ که پدرش حجت و داعی امام مستور بود گردیدند. حسن دوم در سال 559 قمری با اعلام دور قیامت تغییر اساسی در نگرش نزاریان به مذهب و عقاید مذهبی به ویژه بهشت و دوزخ به وجود آورد و عبادات ظاهری را ملغی اعلام کرد. جایگاه و اهمیت امام در بین نزاریان و همچنین باطنی‌گرا بودن آنها در پذیرش این اعتقاد تأثیر بسزائی داشت. با اعلام دور قیامت، نزاریان وارد دور جدید تاریخ خود شدند که تا سال 607 قمری ادامه داشت. در این سال جلال‌الدین حسن نومسلمان قیامت را باطل اعلام کرد و نزاریان را به پیروی از شریعت فرا خواند، اما این اعتقاد هم دیری نپایید که با به قدرت رسیدن فرزندش علاءالدین محمد سوم بار دیگر رویکرد محدودی به عقیده قیامت به وجود آمد و عقیده ستر بین آنها نضج گرفت.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.