چکیده:
یکی از جالب ترین خیزش های پژوهشی محققان روان عصب ایمنی شناسی، بررسی اثر هیجان های رایانه های بر وضعیت های روانشناختی و قابلیت های فیزیولوژیک کودکان و بزرگسالان است. اگر چه در زمینه آثار مختلف این گروه از هیجان ها، بر برخی از شاخص های فیزیولوژیک و روانشناختی، داده های قابل توجه و چالش برانگیزی در دست است، اما با توجه به اهمیت قلمرو مطالعات روان عصب ایمنی شناسی، و حساسیت کارکردی و ساختاری عوامل فیزیولوژیک و تغییرپذیری تاثیراتی که هیجان های رایانه های بر وضعیت های روانشناختی به جا می گذارند، این قبیل داده ها را باید با احتیاط و دقت فراوان تحلیل کرد. در این تحقیق، به منظور بررسی اثر هیجان های ناشی از بازی های رایانه ای بر فعالیت های ذهنی و شاخص های ایمنی کودکان به طور تصادفی، 16 آزمودنی با میانگین سنی ??.? سال از مقطع دوم راهنمایی انتخاب و طبق طرح تحقیقی چهار گروهی سولومون به طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند. پیش آزمون و پس آزمون این تحقیق، اندازه های مربوط به فعالیت های ذهنی – انتزاعی (فضایی)، و درصد سلول های ایمنی بود که از طریق آزمون هوشی مکعب های کهس و آزمایش شمارش کامل سلول های خون (C.B.C) به دست آمدند. دو گروه آزمایشی، روزانه یک ساعت، طی 27 روز در معرض چهار الگوی بازی های هیجانی رایانه ای قرار گرفتند، اما دو گروه گواه، تحت شرایط مشابه، در معرض متغیر آزمایشی قرار نگرفتند. نتایج بررسی داده ها به شیوه تحلیل واریانس نشان داد که هیجان های ناشی از بازی های رایانه ای، موجب افزایش معنادار خطاهای آزمودنی ها در آزمون کهس (P<0.005) و تغییرات معنادار شاخص های مربوط به درصد لنفوسیت ها (P<0.001)، ایوزینوفیل ها (P<0.005) و نوتروفیل های خون (P<0.005) آنان می شود.
خلاصه ماشینی:
"در این تحقیق،به منظور بررسی اثر هیجانهای ناشی از بازیهای رایانهای برفعالیتهای ذهنی و شاخصهای ایمنی کودکان،به طور تصادفی،16 آزمودنی با میانگینIB}{o(*)عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگانo} {o(**)استادیار روانشناسی دانشگاه پیام نورo} {o(***)دانشجوی کارشناسی ارشد پرستاری داخلی-جراحی دانشگاه علوم پزشکی ایرانo} {o(****)استادیار تعلیم و تربیت دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهرo} {o(*****)کارشناس ارشد خونشناسی سازمان انتقال خون گرگانo} {IBسنی 6/12 سال از مقطع دوم راهنمایی انتخاب و طبق طرح تحقیقی چهارگروهی سولومونبه طور تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند.
خط دوم پژوهشها،که پیوند غیر مستقیمی با بررسیهای روان عصب-ایمنی شناختی دارد،مطالعاتی است که در آنها به تغییرات راهبردهای ذهنی مختلف،تحت شرایط تنیدگی و هیجاناشاره شده است،مثلا تنیدگی با عملکردهای ناقص حافظۀ فضایی رابطه دارد(مک ایوان،1999)،تنیدگی ناشی از ترس شرطی شده،باعث کاهش حافظۀ فضایی موشها برای پیمودن مازهای آبیپیچیده میشود(هلشر،1999)،کسانی که تجربۀ تنیدگی پس از ضربه را داشتند،نقائص آشکارذهنی،به ویژه،نقص حافظۀ کلامی(بریمر،1999)و ناهنجاریهای معنادار در حافظۀ حسیشنیداری از خود نشان میدادند(مورگان و گریلن،1999)،و نیز محدودیتهای مزمن،مثلاتنیدگی محرومیت از غذا،باعث تخریب عملکرد فضایی موشها و نقص توانایی بازشناسیاشیاء در آنها میشود(بک ولویین،1999).
(به تصویر صفحه مراجعه شود)*جدول 2 نیز،نشان میدهد که اثر بازیهای رایانهای بر فعالیتهای ذهنی کودکان هنگاماجرای آزمون مکعبهای کهس برای تعداد خطاها(در سطح آلفای 0/004)و برای مدت زمانصرف شده به منظور تکمیل آزمون کهس(در سطح آلفای 0/003)معنادار است.
به عبارتی&%02304YSRG023G% دیگر،میتوان گفت که تجربۀ هیجانهای ناشی از بازیهای رایانهای،اگرچه بهطور معنادارمیتواند باعث افزایش سرعت عمل کودکان در انجام آزمون مکعبهای کهس شود،همزماننیز میتواند بهطور معنادار موجب افزایش خطاهای آزمودنیها در آزمون مزبور گردد.
snoS & yeliW nhoJ:nodnoL,yrtaihcysp dna,metsys enummi eht,ssertS."