چکیده:
یکی از عوامل تبیین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، آگاهی های فراشناختی است. منظور از فراشناخت، آگاهی فرد از فرایندهای شناختی و کنترل و تنظیم شناخت خود است. پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای ابعاد آگاهیهای فراشناختی دانشآموزان دوره راهنمایی از لحاظ پایه تحصیلی، جنسیت، نوع مدرسه و ناحیه آموزشی میپردازد.
جامعه آماری، کلیه دانشآموزان دوره راهنمایی تحصیلی مدارس شهر شیراز به تعداد 65339 بود که از آن میان، به روش تصادفی خوشهای مرحلهای، تعداد 551 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسش نامه آگاهی های فراشناختی(M.A.I) استفاده شد.
یافته ها نشان داد که دانشآموزان در کل دارای میانگین78/3 از 5 هستند. نتایج در مورد مولفههای فرعی آگاهی های فراشناختی نشان داد که میانگین دانش فراشناختی دانشآموزان (83/3) از میانگین کنترل فراشناختی (74/3) آنان بیشتر است. بین آگاهی های فراشناختی دانش آموزان با توجه به جنسیت و ناحیه آموزشی، تفاوت معنادار وجود داشت. در برخی از مولفههای آگاهی فراشناختی، با توجه به نوع مدرسه، تفاوت معنادار مشاهده گردید، اما بین آگاهی های فراشناختی دانشآموزان بر حسب پایههای تحصیلی، تفاوت معنادار نبود.
با توجه به اهمیت آگاهی های فراشناختی برای موفقیت تحصیلی، اهتمام برنامهریزان و مولفان کتب درسی به آگاهی های فراشناختی، ضروری به نظر میرسد.
Metacognitive awareness is the effective factor for academic achievement. The aim of this study was to compare students’ metacognitive awareness dimensions according to grades، gender، type of school and educational district. The research population was 65339 guidance school studentsin Shiraz city. 551 cases were selected as research sample by cluster sampling method. To collect the required data، Metacognitive Awareness Inventory (M.A.I) was used. Results showed that students’ average scores of metacognitive awareness were 3/78. Also، metacognitive knowledge (3/83) was more than metacognitive control (3/74). With regard to gender، there were significant differences between males and females. In some metacognitive awareness components (Evaluation، monitoring، revising) according to type of school، the differences were significant، but considering students’ grade، the differences were not significant. Due to the importance of metacognitive awareness for academic achievement، it is necessary for textbook planners and writers to pay special attention to metacognitive awareness.
خلاصه ماشینی:
"به این صورت که دانشآموزان دختر،کنترل فراشناختی بالاتری نسبت به دانشآموزان پسردارند وارمن37،به نقل از نیاز آذری،1382)معتقد است که زنان در مقایسه با مردان از&%04220AONG042G% راهبردهای یادگیری بیشتری استفاده میکنند.
نتایج تحلیل واریانس یک راهۀ مؤلفههای فراشناخت در سه پایه تحصیلی (به تصویر صفحه مراجعه شود)پرسش سوم:بین آگاهیهای فراشناختی دانشآموزان از لحاظ ناحیه و نوع مدرسه تا چهاندازه تفاوت وجود دارد؟ دادههای جمعآوری شده در مورد ابعاد مختلف آگاهیهای فراشناختی دانشآموزان از لحاظنوع مدرسۀ آنها نشان داد که بین میانگین نمرات آگاهیهای فراشناختی دانشآموزان در انواعمختلف مدارس،تفاوت وجود دارد؛به این صورت که بیشترین میانگین مربوط به مدارس نمونهبود و مدارس دولتی و غیر دولتی به ترتیب در مرحله دوم و سوم قرار داشتند.
برای اینکهمشخص شود که تفاوت مربوط به کدام یک از مؤلفههای فرعی کنترل فراشناختی با نوع مدرسهاست،از تحلیل واریانس یک راهه استفاده شد،نتایج نشان داد که در هر چهار مؤلفه کنترلفراشناختی(برنامهریزی،نظارت،بازنگری و ارزشیابی)،بین میانگین نمران دانشآموزان مدارسمختلف از لحاظ آماری،تفاوت معنادار وجود داشت.
نتایج تحلیل واریانس مولفههای فرعی کنترل فراشناختی با توجه به نوع مدرسه (به تصویر صفحه مراجعه شود)پرسش چهارم:بین آگاهیهای فراشناختی دانشآموزان از لحاظ ناحیه آموزشی تا چهاندازه تفاوت وجود دارد؟ یافتهها نشان داد که ناحیۀ چهار با میانگین کل 3/85 و انحراف معیار 0/58 نسبت به ناحیه2 با میانگین 3/74 و انحراف معیار 0/56 بالاتر است.
cnI,noitacudE nosraeP:notsoB dna,srehcraeser yb decnahne tpecnoc wen A:gninrael detaluger-fleS.
S. U eht rof repap denoissimmoc A;noitaraperp rehcaet rof secitcarp dna selpicnirP:gnihcaet stnedutS evorpmI ot seigetartS esu ot srehcaeT gniraperp tcejorP noitacudE fo tnemtraped ."