چکیده:
روش آموزش تبادلی راهبردهای درک و فهم خواندن یکی از روش های آموزش شناختی و فراشناختی است که برای دانش آموزان ضعیف دوره ابتدایی طرحریزی شده است. هدف از این پژوهش بررسی میزان تاثیر روش آموزش تبادلی راهبردهای درک و فهم خواندن بر بهبود درک مطلب دانش آموزان ضعیف در درک مطلب پایه پنجم ابتدایی بود. در این پژوهش آزمودنی ها 60 نفر دانش آموز (30 دختر و 30 پسر) ضعیف در درک مطلب پایه پنجم ابتدایی بودند که به روش نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. این تعداد به طور تصادفی در سه گروه 20 نفری (یک گروه آزمایشی و دو گروه گواه) قرار گرفتند. گروه آزمایشی در 20 جلسه 100 دقیقه ای، آزمایش چهار راهبرد درک مطلب را با استفاده از روش آموزش تبادلی راهبردها دریافت کردند. گروه گواه اول، همان مطالب را به شیوه سنتی، همراه با تمرین تکالیف مربوط به راهبردها و تعریف راهبردها دریافت کردند. گروه گواه دوم، بدون هیچ گونه مداخله ای همان مطالب را به روش سنتی دریافت کردند. به منظور جمع آوری اطلاعات از آزمون های درک مطلب (غیر درسی و درسی)، آزمون هوشی کتل، فرم نشانگان نارساخوانی، پرسشنامه ارزیابی درک مطلب و ویژگیهای جمعیت شناختی، استفاده شد. نتایج تحلیل و اریانس چند متغیری (مانوا) نشان داد که روش آموزش تبادلی راهبردها منجر به بهبود عملکرد درک مطلب (غیر درسی و درسی) گروه آموزشی در مقایسه با گروههای گواه گردید (0.001>p)
خلاصه ماشینی:
"بررسی میزان تأثیر آموزش تبادلیراهبردها بر بهبود درک مطلب صغری برزگری*،دکتر حمید طاهر نشاط دوست**،دکتر حسین مولوی** چکیده {IBروش آموزش تبادلی راهبردهای درک و فهم خواندن یکی از روشهای آموزششناختی و فراشناختی است که برای دانشآموزان ضعیف دورۀ ابتدایی طرحریزی شدهاست.
با توجه به جمعیت دانشآموزان دوره ابتدایی در ایران و میزان شیوع مشکلات درکمطلب در بین این دانشآموزان،در این پژوهش میزان تأثیر روش آموزش تبادلی راهبردهایدرک و فهم خواندن بر بهبود درک مطلب دانشآموزان ضعیف در درک مطلب پایۀ پنجمابتدایی مورد بررسی قرار گرفته است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)مودار 4-پس آزمون درک مطلب درسی &%02714YSRG027G% بحث و نتیجهگیری *هدف این پژوهش تعیین میزان تأثیر روش آموزش تبادلی راهبردهای درک و فهم خواندن بربهبود درک مطلب(عملکرد در آزمونهای درک مطلب غیر درسی و درسی)در نمونهای ازدانشآموزان ضعیف در درک مطلب پایه پنجم ابتدایی بود.
نتایج پژوهش نشان داددانشآموزانی که تحت آموزش تبادلی راهبردها قرار گرفتند در پس آزمونهای درک مطلب(غیر درسی و درسی)در مقایسه با گروه گواه 1 که تنها تعریف این راهبردها را همراه باآموزش سنتی دریافت نمودند و گروه گواه 2 که تنها آموش سنتی دریافت نمودند عملکردبهتری از خود نشان دادند.
از یافتههای دیگر این پژوهش تأثیر قابل ملاحظۀ تمرین(آموزش سنتی همراه با ارائۀتعریف راهبردها و انجام تکالیف مربوط به راهبردها)،در مقایسه با آموزش سنتی بدونمداخله،بر بهبود عملکرد درک مطلب(غیر درسی و درسی)دانشآموزان بود.
M,yelsserP noisneherpmoc gnidaer fo noitcurtsni lanoitcasnarT:noitanalpxe tcerid dnoyeB.
246-231,84,ygolohcysP lanoitacudE fo rof margorp gnidaer a ni noitcurtsni seigetarts lanoitcasnart fo siseneg ehT."