چکیده:
از آنجا که عملکرد اقتصادی صنایع به ظرفیت آنها برای نوآوری وابسته است، در تحقیق حاضر نوآوری و سطح توانایی مدیریت نوآوری و عوامل موثر بر آنها در صنایع غذایی کوچک روستایی در سالهای 1388 و 1389با استفاده از مدل هکمن بررسی شد. به این منظور اطلاعات مورد نیاز از طریق تکمیل 111 پرسشنامه در سطح مدیران شرکتهای صنعتی غذایی روستایی استان تهران جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان داد که عامل محیطی و عامل ارتباط با تولیدکنندگان دارای تاثیر مثبت در نوآور شدن شرکتها به شمار می آیند. در بین شرکتهای نوآور، عوامل موثر بر سطح مدیریت نوآوری عبارتند از: ویژگیهای شرکت با تاثیر منفی و عامل تماس با مشاوران با تاثیر مثبت. سیاستگذاری در جهت ایجاد محیط مساعد برای رشد نوآوری، تقویت پیوند با سایر عوامل در زنجیره ارزش شامل تولیدکنندگان و در نهایت ارائه خدمات مشاوره ای از جمله پیشنهادهای این تحقیق هستند.
خلاصه ماشینی:
"اقتصاد کشاورزی و توسعه-سال بیستم،شماره 77،بهار 1391 شناسایی عوامل مؤثر برمدیریت نوآوری در صنایع غذایی کوچکروستایی استان تهران دکتر شهره سلطانی*،دکتر سید جمال فرج اله حسینی**،دکتر سید مهدی میردامادی** تاریخ دریافت:89/2/18 تاریخ پذیرش:90/3/31 کیده {IBاز آنجا که عملکرد اقتصادی صنایع به ظرفیت آنها برای نوآوری وابسته است،درتحقیق حاضر نوآوری و سطح توانایی مدیریت نوآوری و عوامل مؤثر برآنها در صنایع غذاییکوچک روستایی در سالهای 1388 و 1389 با استفاده از مدل هکمن بررسی شد.
با توجه بهمتغیرهای این عامل(جدول 2)،این تأثیر مثبت را میتوان چنین تفسیر کرد که هرچه فرصتنوآوری در محیط جامعه و همچنین در صنایع غذایی کوچک روستایی بیشتر باشد و سیاستهایدولت با اهداف رشد نوآوری بیشتر همراستا باشد و تقاضای مشتریان بیشتر و متنوعتر و فشاررقبا بیشتر باشد و دسترسی به دانش و اطلاعات بیشتر باشد،احتمال بیشتری وجود دارد کهشرکتها نوآور شوند.
با توجه به یافتههای تحقیق حاضر،پیشنهادهای زیر جهت توسعه مهارتهای مدیریتنوآوری در صنایع کوچک غذایی روستایی استان تهران ارائه میشود: -سطح مهارتهای مدیریت نوآوری در بیشتر موارد متوسط به پایین و ارتقای مهارتهایمدیریت نوآوری در مدیران شرکتهای صنعتی کوچک غذایی استان تهران ضروری بودهاست.
-با توجه به تأثیر مثبت عامل تماس با مشاوران در مدیریت نوآوری،بهرهگیری ازمشاوران مجرب جهت ارائه خدمات مشاورهای برای صنایع غذایی کوچک روستایی به ارتقایسطح مهارت نوآوری کمک خواهد کرد.
-با توجه به تأثیر منفی ویژگیهای شرکت در مدیریت نوآوری،پیشنهاد دیگر اینتحقیق،توجه بیشتر به شرکتهای کوچکتر و تازهکار و با ظرفیت کمتر است که معمولاکماهمیتتر شمرده میشوند؛ولی تحقیق حاضر نشان میدهد که مدیریت نوآوری در حالحاضر در این گونه شرکتها بهتر از شرکتهای بزرگتر و قدیمیتر انجام میشود."