چکیده:
برای سکولار شدن افراد با تحصیلات عالیه، مسیرهای احتمالی متعددی بیان شده است. آیا کثرتگرایی نیز میتواند مسیری برای سکولار شدن آنان باشد. این جستار، با انتخاب چارچوب نظری «سازهگرایی»، درصدد پاسخگویی به سوال بالا است. برای انجام دادن این مهم، ابتدا به تعریف مفهومی اصطلاحات «کثرتگرایی» و «سکولار شدن» میپردازیم، آنگاه با ارائة الگوی تحلیل، که در آن به عوامل کثرتگرایی و شاخصهای سکولار شدن اشاره شده است، مسئله تبیین میشود. در اینباره، این تحقیق به دو نتیجة مشخص میرسد: یکی اینکه کثرتگرایی معرفتی، سبب سکولار شدن افراد با تحصیلات عالیه میشود و دوم اینکه در ایران به علت پیروی از دین واحد و یکدست و تشکیل حکومت دینی بر پایة آن و اینکه کشوری به لحاظ دینی، واحد است، کثرتگرایی اجتماعی در آن موردی ندارد. لذا سکولار شدن افراد از این مسیر، به نظر محتمل نمیرسد؛ اما از مسیر کثرت قرائات دینی (کثرتگرایی معرفتی) اگرچه تا سکولار شدن راهی بس طولانی در پیش دارد، اما نسل جوان و قشر تحصیلکردة امروز، تحت تاثیر جریانهای روشنفکری غربی هستند که احتمالا در آینده، به سکولار شدن جامعة ایران خواهد انجامید.
Various reasons have been proposed for the secularization of people of higher education. The research studies whether pluralism can explain these people’s secularization, in a constructionalism theoretical framework. In this way, first the concepts of pluralism and secularization are defined. The issue is being explained by developing an analysis model, which points to the causes of pluralism and indicators of becoming secular. Finally, two conclusions are drawn: First, epistemological pluralism causes secularization of people of higher education. Second, because of people’s uniform belief in one religion and the dominance of religious government in Iran, social pluralism does not apply. Therefore, secularization of people in this way is not likely. However, epistemological pluralism, however far from secularism, influences the youth and people of higher education. These people are likely to be impacted by western thought wish can lead to Iran’s secularization in the near future.