چکیده:
هدف این مطالعه بررسی استفاده از اینترنت برای بازاریابی کالاها و خدمات و نیز بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات و اینترنت بر بازاریابی میباشد. این مقاله بهطور کلی، اثرات فناوری اطلاعات و اینترنت بر بازاریابی و به طور اخص، رشد بازاریابی مبتنی بر وب را تشریح و همچنین، بر ارتباط بین فناوری های زیرساختی و تغییرات حاصله بر استراتژیهای بازاریابی الکترونیکی تاکید دارد. بهعلاوه، مقاله واقعیت ها و زمینه های
عادی در بازاریابی امروزی یعنی میزان تعاملات و نیز آثار ذخیره داده های پرسنلی از لحاظ اطلاعات شخصی، حریم خصوصی و نیز رفتار مصرف کننده بر جامعه انسانی را بحث میکند.
خلاصه ماشینی:
com محمد رحیم اسفیدانی عضو هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران چکیده هدف این مطالعه بررسی استفاده از اینترنت برای بازاریابی کالاها و خدمات و نیز بررسی تاثیرات فناوری اطلاعات و اینترنت بربازاریابی میباشد.
مقدمه در سالهای اخیر همیشه روشن شده که اینترنت ظرفیت زیادی برای مشارکت جهانی فراهم نموده و این مشارکت و همکاری از سطوح بالای تمایل به بازاریابی روی شبکه گسترده وب ناشی میشود.
هرچند روشهای بازاریابی الکترونیکی همگام با توسعه فناوریها و تکنیکهای جدید به سرعت در حال تکامل و گسترش میباشند،اما هنوز بسیاری از شرکتها نسبت به استفاده از این روشها سردرگم هستند.
طبق نظر سامجی5نگرش سازمانی نسبت به رفتار مصرفکننده و کسبوکار،در حال تغییر به انعطافپذیری بازاریابی الکترونیکی است که میتوان از این طریق زمینه را برای حضور مصرفکننده و کسبوکار با کمترین هزینه فراهم نموده که به شکلهای مرسوم امکانپذیر نمیباشد.
آدام و همکاران7،نیز اظهار میدارند که سازمانهای زیادی استفاده از فناوری اطلاعات و اینترنت را برای فعالیتهای بازاریابی پذیرفتهاند،اما همان سازمانها در استراتژیها و عمق پذیرش بازاریابی الکترونیکی تناقضی را شناسایی کردهاند که شاید به خاطر پیشرفتهای تکنولوژی و اجتماعی باشد.
همچنین جایاواردنا و همکاران30بیان میکنند که تجارتهای الکترونیکی در فرایندهای خرید از سطح کنترل بالایی برخوردار است و افراد را به خرید از اینترنت تحریک میکند که این امر باید توسط شرکتها و دپارتمانهای بازاریابی داخل سازمان مورد توجه قرار گیرد.
به طور کلی،استفاده از اینترنت و فناوری اطلاعات برای بازاریابی در زمینههای تجاری پتانسیل زیادی در جذب مشتریان و مصرفکنندگان در یک مقیاس بینالمللی میتواند داشته باشند.
Marketing on the Internet:Multimedia Strategies for the World Wide Web. New York;Chichester:Wiley,2000.