چکیده:
کودک در سال های اولیه رشد گفتار، برای ساده کردن تلفظ واژگان بزرگسال، از فرایندهای واجی بهره می گیرد. پژوهش حاضر، فرایندهای واجی را به هنگام بیان واژه های تک هجایی و دوهجایی کودکان 2 تا 4 ساله فارسی زبان بررسی می کند، نتایج حاصله نشان می دهند که بر اساس نظریه واج شناسی زایشی، نمی توان توجیه دقیق و درستی برای وقوع این فرایندها در تلفظ کودک ارائه داد. در صورتی که واج شناسی تولیدی، تلفیقی از واج شناسی و آواشناسی است و در آن با بستارهای تولیدی مواجه ایم که در واحد زمان فعال می شوند و به همین علت زمان و مکان دقیق تولید هر یک از بستارها در شاخص های بستاری قابل مشاهده اند. این پژوهش به دو روش تحلیلی و میدانی انجام شده است. کلیه فرایندها از جمله حذف هجای بی تکیه، حذف همخوان پایانی، مضاعف سازی، همگونی، کاهش خوشه، انسدادی شدگی، پیشین شدگی، غلتان شدگی، واج افزایی، حذف همخوان آغازین و غیره در بیان واژه های تک هجایی و دوهجایی توسط کودکان به کار گرفته می شود. بررسی حاضر، میانگین درصد وقوع فرایندها و بیشترین و کمترین آنها را در هر گروه سنی به تفکیک نشان می دهد و رابطه بین هر کدام را با متغیر سن بررسی می کند.
In order to simplify the pronunciation of the adult's words, children use phonological processes in the initial years of their speech growth. The present study aims at considering phonological processes in a group of two to four-year old Farsi speaking children. The results indicate that it is not possible to correctly and precisely account for the occurrences of such processes in children’s pronunciation based on the theory of Generative Phonology. In contrast Articulatory Phonology is an amalgamation of Phonology and Phonetics where we are confronted with Articulatory Gestures which are activated through time. The exact time and place of each gesture’s production are thus detectable in indices of Gestures. This study is conducted using analytical and field research methods. Children use all the phonological processes such as unstressed syllable, final consonant deletion, reduplication, consonant harmony, cluster reduction, stopping, fronting, gliding, initial consonant deletion, epenthesis etc. This paper presents the average occurrence percentage of the processes and their highest and lowest occurrences in each of the studied age groups separately. It also analyzes the relationship between age and each of the processes.