چکیده:
زمینه: توجه به سلامتی نه از دیدگاه بالینی بلکه از منظر سلامت اجتماعی نگاه تازه ای به سلامتی فراتر از صرفا فقدان بیماری یا ناتوانی بوده و با تاکید بر ارزیابی شخصی افراد از سلامتی خود به کامل بودن عملکرد جسم و ذهن و تطابق اجتماعی اشاره دارد؛ سنجش سلامت و مولفه های تشکیل دهنده آن یعنی سلامت جسمی، روانی و اجتماعی افراد نیاز به ابزرا ویژه ای دارد. هدف: هدف از انجام این مطالعه استانداردسازی و هنجاریابی HCQ-54 برای دانشجویان متناسب با نگرانی های سلامت آنان در فرهنگ ایرانی بود. روش: این ابزار برای تعیین اندازه و میزان نگرانی های سلامت توسط اسپات و دوش ساخته شده است. سوالات مربوط به سه خرده مقیاس با عنوان نگرانی های جسمی، نگرانی های روانی و نگرانی های اجتماعی نام گذاری شده است. روایی محتوایی آن توسط اساتید روان شناسی و مشاوره تایید و سپس بر روی یک نمونه 2000 نفری دانشجویان دانشگاه های دولتی شهر تهران اجرا گردید. سوالات با روش آماری مناسب تحلیل و میزان روایی و اعتبار، نقطه برش و نمرات هنجار تعیین گردید. یافته ها: بر اساس محاسبات انجام شده ضریب همسانی درونی خرده مقیاس های نگرانی های جسمی، نگرانی های روانی و نگرانی های اجتماعی به ترتیب برابر با 646/0، 939/0، 894/0 و برای کل مقیاس برابر با 803/0 برآورد شده است. دامنه تغییرات ضرایب همبستگی متقابل بین نمرات خرده مقیاس های تشکیل دهنده HCQ-54 بین 011/0 تا 997/0 قرار دارد. برای تعیین روایی سازه و مولفه های تشکیل دهنده پرسشنامه از روش تحلیل مولفه های اصلی با چرخش به شیوه نرمال شده واریماکس استفاده شد. نتیجه این محاسبات حاکی از اشباع مقیاس از یک عامل معنی دار و مهم با ارزش ویژه 979/12 است و این عامل 843/28% واریانس کل را تبیین می کند. نتیجه نهایی مربوط به مشخصه های آماری گویه های آزمون (پس از مرحله چرخش به شیوه نرمال شده واریماکس)، حاکی از همبسته بودن 46 سوال در یک عامل اصلی است که این عامل نگرانی های سلامت نام گذاری شد. نمره برش مطالعه حاضر برای تفکیک دانشجویان نگران از دانشجویان غیرنگران 62 به دست آمده است. شاخص های روایی بالینی آزمون برای این نقطه تفکیک، شامل حساسیت، ویژگی، کارآیی و اشتباه طبقه بندی به ترتیب برابر با 3/81%، 72%، 80% و 22% برآورد گردید. آزمون t مستقل نشان داد که بین میانگین دو گروه دانشجویان پسر و دختر در خرده مقیاس های HCQ-54 تفاوت معنی داری وجود ندارد. بحث و نتیجه گیری: با توجه به میزان اعتبار و روایی به دست آمده، پرسشنامه نگرانی های سلامت (HCQ-54) ابزاری است که می تواند مورد استفاده محققان قرار گیرد. افزون بر این، می تواند به عنوان ابزاری برای سنجش نگرانی های سلامت دانشجویان در مراکز مشاوره دانشجویی استفاده شود.
خلاصه ماشینی:
"Health Concerns Questionnaire (HCQ) جدول 1: رابطه خردهمقیاسهای پرسشنامه HCQ-54 با سؤالات پرسشنامه نگرانیهای سلامت صفت مورد سؤال خردهمقیاسها 29- بیشفعالی 34- لرزان یا حالت ترس داشتن 37- تهوع 38- عرق کردن زیاد 39- سرگیجه یا تلوتلو خوردن 46- درد خیلی زیاد 47- گیج بودن/اغتشاش افکار 48- خندیدن بدون دلیل 50- مشکلات حافظهای 51- توهم بینایی و شنوایی 5- مشکلات سلامتی 9- از دست دادن اشتها/بیاشتهایی 10- کاهش وزن 11- افزایش وزن 16- مشکلات تنفسی 17- دورههای بسیار کوتاه سرد و گرم شدن 22- افراط در مصرف دارو 23- افراط در مصرف مواد مخدر 27- مشکلات جنسی 28- احساس ضعف نگرانیهای جسمی 31- بیتابی/بیقراری/و عدم توانایی در یک جا نشستن 32- عصبی بودن/تنیده بودن 33- وحشتزدگی 36- مشکلات کنترل افکار 40- نگرانی بیش از حد 41- ترسهای خیلی زیاد 42- احساس گناه 43- عدم توانایی در لذت بردن 44- کابوسهای وحشتناک دیدن 49- احساس خشم/ناکامی 8- غمگینی/افسردگی 12- مشکل خواب 13- مشکل تمرکز 14- تغییرات سریع خلق و خو و روحیه 18- مشکلات کنترل خشم یا تکانه 19- افکار خودکشی 20- احساس بیارزشی 24- بدبینی نسبت به آینده 26- احساس تنهایی 30- پرحرفی زیاد نگرانیهای روانی 21- دوری جستن از دیگران 25- سخت دوست پیدا کردن 35- بیاعتمادی به دیگران 45- احساس نادیده گرفته شدن و ترکشدگی 52- احساس مورد سوء استفاده قرار گرفتن 53- احساس طرد شدن از سوی دیگران 54- مورد نگاه یا صحبت دیگران واقع شدن 1- استرس ازدواج و استرس در زندگی زناشویی 2- مشکلات خانوادگی 3- مشکلات ارتباطی 4- مشکلات کاری/تحصیلی 6- مشکلات مالی 7- مشکلات قانونی 15- صحبت کردن بسیار در مورد مشکلات نگرانیهای اجتماعی یافتهها سؤال (1) آیا پرسشنامه HCQ-54 برای دانشجویان ایرانی دورههای روزانه کارشناسی دانشگاههای دولتی شهر تهران از اعتبار کافی برخوردار است؟ برای بررسی اعتبار این پرسشنامه از سه روش محاسبه همسانی درونی سؤالات (به روش آلفای کرونباخ)، روش بازآزمایی و دو نیمهکردن استفاده شد."