چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی و مقایسه رابطه میان ابعاد دو متغیر مهارت خودمختاری (آگاهی از خود- قدرت انتخاب)و کیفیت زندگی(رضایتمندی،کفایت،استقلال و یکپارچگی اجتماعی) در دو گروه از دانش آموزان پسر دارای آسیب شنوایی و دانش آموزان عادی دورۀ راهنمایی انجام شده است. روش: روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است. جامعه آماری: جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر با آسیب شنوایی و عادی دوره راهنمایی هستند که در سال تحصیلی 89-88 در مدارس تهران مشغول به تحصیل هستند. نمونه آماری، حجم آن و چگونگی گزینش آن: نمونهگیری به صورت نمونه دردسترس بوده است که شامل 18 دانشآموز پسر با آسیب شنوایی و 15 دانشآموز عادی میباشد و آنان را به لحاظ ویژگیهایی مانند سن، هوش و طبقه اقتصادی و اجتماعی با یکدیگر همتا شدهاند. روش جمع آوری دادهها و ابزارهای آن: ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل دو مقیاس خود مختاری (SDS) و همچنین پرسشنامه کیفیت زندگی (QOL) که در سال 1992 توسط اسکالاک و کیت تهیه شده است، میباشد. محقق ابتدا این دو پرسشنامه را بر روی دو گروه اجرا کرده و سپس به جمع آوری اطلاعات پرداخته است، روش آماری: اطلاعات به دست آمده براساس این دو پرسشنامه در این دو گروه با آزمون z فیشر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج: براساس نتایج به دست آمده تنها در میزان همبستگی بین دو بعد قدرت انتخاب و استقلال بین دو گروه تفاوت معنادار وجود دارد و در میزان همبستگی بین سایر ابعاد در دو گروه تفاوت معناداری یافته نشد. پیشنهاد: بر این اساس پیشنهاد میگردد به منظور ارتقای کیفیت زندگی دانش آموزان دچار آسیب شنوایی به مقوله خودمختار بودن آنان توجه شود و صرف معلول بودن آنان نباید اراده و اختیار را از آنان سلب نمود.
خلاصه ماشینی:
"تحقیقات نشان دادهاند که مهارتهای هستهای و اصلی خودمختاری با کیفیت بهبود یافته زندگی افراد بالغ ارتباط دارد و با توجه به آنکه در حال حاضر بحث انتقال از آموزش جداسازی به سمت آموزش فراگیر 10 مطرح است لذا کسب این مهارت نیز به این دورۀ انتقال و گذرکمک میکند (وایمر و Schwartz Fild Marthin Siler Smin Thoma Wiliams Davis Scholock Inclusive اسکواردز ،1998).
لی، پالمر، تورنبال و ویمر (2006) ملاحظه کردند مدل یادگیری خودمختارانه حمایتی 12 دانشآموزان را قادر میسازد تا با تمرین خودمختاری در حل مشکلات، دانشآموزانی خودمختار شوند که مشخص شد این روش در تهیه وسیعی از اهداف از زمینههای تحصیلی تا Scholock Wehmeyer and Schwartz Wehmeyer and Palmer Brockett Sndberg Hyang lee Turnbull Cook Brotherson Weigel-garry Mize Self_determined learning model of support تصمیم گیریهای خانوادگی مناسب است و توسط تمام خانوادهها نه فقط دانش آموزان ناتوان استفاده میشود و میتواند باعث بهبود کیفیت زندگی تمام خانوادهها شود.
Martin Cox Peterson Individual educational plan در پایان چنانچه بنهام 1 و همکاران (2003)، بیان میکنند میتوان گفت افرادی که خودمختاری بالایی در انجام دادن کارها دارند یعنی براساس ترجیحات، باورها و تواناییهای خود تصمیم می گیرند و عمل میکنند کیفیت زندگی بالایی دارند.
حال با درک این مسئله محقق بر آن است تا ضمن بررسی مهارت خود مختاری و کیفیت زندگی دانش آموزان دارای آسیب شنوایی و بررسی میزان ارتباط بین این دو متغیر در این گروه،آنها را از این حیث با گروه دانشآموزان عادی مورد مقایسه قرار دهد.
(2002) "Conceptualization, measerment, and application of quality of life for persons with intellectual disabilities: report of an international panel of expert" Mental Retardation."