چکیده:
هدف: این پژوهش با هدف تأثیر ایفای نقش بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حساب نارسای دبستانی در سال تحصیلی 88-87 استان تهران صورت گرفت. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی است. جامعه آماری: جامعه پژوهش کلیه دانش آموزان حساب نارسای دبستانی استان تهران است. نمونه آماری،حجم آن و چگونگی گزینش آن: محقق ابتدا با مراجعه به مراکز 1 و 2 اختلال یادگیری در تهران 15 نفر گروه نمونه حساب نارسا را با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب کرد. روش گردآوری دادهها و ابزار آن: پرسشنامه سازگاری اجتماعی بر روی دانشآموزان حساب نارسا اجرا شد و به صورت پیش آزمون و پس آزمون بدون گروه کنترل و نیز نمرات کارنامه تحصیلی این دانش آموزان نیز برای پیشرفت تحصیلی مقایسه شد. روش آماری: تحلیل آماری با استفاده از T وابسته انجام شد. نتایج: نتایج نشان دادکه با 99درصد اطمینان ایفای نقش بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حساب نارسای دبستانی تأثیر دارد.پیشنهاد میشود با توجه به تأثیر ایفای نقش بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان حساب نارسای دبستانی، در مراکز اختلال یادگیری علاوه بر آموزش در زمینه اختلالات یادگیری دانش آموزان حساب نارسا، آموزش سازگاری اجتماعی نیز مد نظر گرفته شود.
خلاصه ماشینی:
"لاوایی 3 ( 2005) عنوان میکند که دو فرضیه بحث انگیز در مورد نارسایی در مهارتهای اجتماعی کودکان حساب نارسا وجود دارد: 1) نقص در مهارتهای اجتماعی نتیجه بد عملکردی نورولوژیکی است که علت مشکلات تحصیلی است، 2) ناسازگاریهای اجتماعی، Garnet Hammil Lavoie علت شکست کودک در مدرسه است.
و با توجه به اینکه ایفای نقش در زمانی که کودک بسیار آرام است، انجام میشود و هرگز از تنبیه و بازخورد فوری پس از رفتار نامناسب استفاده نمیشود و در مرحله اول، بر روی رفتار و احساسات کودک بحث میشود و رفتار مناسب با ساخت یک سناریو آموزش داده میشود و در آن موقعیت از او در مورد احساسش در آن موقعیت سؤال میشود، با بیان کردن احساسات به کودک کمک میکند که او را قادر سازد که احساسات خود را در موقعیت تشخیص دهد و پاسخ مناسب علیرغم این احساسات را انتخاب کند (واگمن 4 ، 2008)، این شیوه موقعیتی برای کودکان اختلالات یادگیری برای تمرین بیشتر مهارتهای اجتماعی در موقعیتهای واقعی فراهم میکند و همچنین برای رفع رفتارهای پرخاشگرانه و مخرب کودکان با آموزش روشهای حل مسأله بسیار مؤثر است."