چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای کودک محور بر میزان بیش فعالی - تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه - بیش فعالی/ تکانشگری پیش دبستانی انجام گرفته است. روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود. جامعه آماری، شامل کلیه کودکان پسر پیش دبستانی مبتلا به اختلال ADHD شهر اصفهان در سال تحصیلی 90-89 بود. به منظور انجام گرفتن این پژوهش، 30 کودک با نشانگان ADHD به شیوة نمونه گیری هدفمند، انتخاب و با روش تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل گمارده شدند (15 کودک در گروه آزمایش و 15 کودک در گروه کنترل). ابزار مورد استفاده، پرسشنامه کانرز والدین و مصاحبه بالینی بود. مداخلات بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. دادههای به دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای کودک محور بر میزان بیش فعالی- تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی/ تکانشگری پیش دبستانی مؤثر است. نتیجه گیری: توجه به تشخیص و مداخلات زودهنگام میتواند رویکردی مؤثر در درمان اختلال نقص توجه/بیش فعالی-تکانشگری باشد.
خلاصه ماشینی:
"اثربخشی مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای کودک محور برمیزان بیش فعالی – تکانشگری کودکان پیش دبستانی مژگان شوشتری 1 احمد عابدی 2 فرشته گلشنی 3 راضیه اهرمی 4 تاریخ وصول: 14/4/90 تاریخ پذیرش: 10/8/90 چکیده واژگان کلیدی: - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی - استادیار دانشگاه اصفهان، دکتری روانشناسی - دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی دانشگاه علامه طباطبائی - کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی مقدمه یکی از رایجترین اختلالات دوران کودکی که توجه روانشناسان و روانپزشکان و متخصصین بالینی را به خود جلب کرده، اختلال کمبود توجه- بیشفعالی است (بوسینگ و همکاران ، 2010).
لذا ضروری است این مشکلات در کودکان پیش دبستانی به موقع تشخیص داده شوند و برنامههای مداخلهای Frick Lahey Steel Dowker Das Banerjee et al Montoya et al Toplak et al Rappaport at al Tamm et al زودهنگام برای بهبود آنها فراهم شود.
با توجه به نتایج تحقیقات مطرح شده، فرضیه و سؤال اساسی این پژوهش این است که «آیا مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای کودک محور بر میزان بیش فعالی - تکانشگری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی/ تکانشگری پیش دبستانی مؤثر است؟».
روش انجام پژوهش در این پژوهش با توجه به ماهیت و اهداف پژوهش از روش تحقیق نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و گزینش تصادفی آزمودنیها استفاده شده که متغیر مستقل آن عبارت از مداخلات زودهنگام مبتنی بر بازیهای کودک محور و متغیر وابسته نمرههای آزمودنیها در پرسشنامه کانرز والدین است."