چکیده:
ابداع و استفاده از شیوههای گوناگون آموزشی زبانهای خارجی همواره با هدف افزایش کمی و کیفی در مهارتهای چهارگانه کلاسیک صورت گرفته است. پیشرفهای تکنولوژیکی در بعد استفاده از رسانهها و تحولات علمی در رشتههای مرتبط با یاد گیری بهطور اعم و آموزش زبان بهطور اخص،تأثیر مستقیم در مقولههای نظری و شفاهی با استفاده از یک شیوهء آموزشی ثابت و یا ترکیبی از پارامترهای گوناگون دو یا چند شیوه بارها در بستر فیزیکی مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است.در مقالهء حاظر ضمن بررسی قابلیت شیوه انتقالی که خود روشی تلفیقی و حاصل ابتکار آلمانیها میباشد،امکان به کارگیری این شیوه در بستر الکترونیکی و در مقاتیسه با بستر فیزیکی از منظر چگونگی تقطیع محتوا،نظارت بر نحوهء انتقال و نگرش به زبانآموز مورد بحث قرار میگیرد.
خلاصه ماشینی:
"پیشرفهای تکنولوژیکی در بعد استفاده از رسانهها و تحولات علمی در رشتههای مرتبط با یاد گیری بهطور اعم و آموزش زبان بهطور اخص،تأثیر مستقیم در مقولههای نظری و شفاهی با استفاده از یک شیوهء آموزشی ثابت و یا ترکیبی از پارامترهای گوناگون دو یا چند شیوه بارها در بستر فیزیکی مورد مداقه و بررسی قرار گرفته است.
در حال حاظر قابلیتهای موجود در اینترنت از جمله ارائهء چند رسانهای مطالب،ایجاد محیطهای مجازی شبیه محیطهای جامعهء زبانی مقصد و بر قراری ارتباط نوشتاری و گفتاری از طریق امکاناتی نظیر پست الکترونیکی و چت،بستر مناسبس برای آموزش زبان خارجی به شیوهء انتقالی بهویژه در کشورهای غیر آلمانی زبان فراهم نموده است.
در واقع حظور مهاجران با ملیت و زبان مختلف و نیاز آنها به ارتباط گفتاری و تقویت مهارتهای شفاهی بهعنوان هدف اصلی از یاد گیری زبان آلمانی،تدریس زبان آلمانی به شیوهء دستور-ترجمه را باتوجه به ویژگیهای خاص خود عملا غیرممکن ساخته بود(ر.
تکرار دائم یک نکتهء دستوری در قالب تمرینات معتعدد و همچنین استفاده از جملات فاقد ارتباط معنایی،بیانگر الگوبرداری شیوهء انقالی از شیوههای شنیداری و دستور- ترجمه و نیز تأثیر نظریهء رفتار گرایی بر این شیوه میباشد.
در جدول شمارهء 1 ویژگیهای مربوط به هریک از شیوههای مذکور نشان داده شده است: جدول شمارهء یک (به تصویر صفحه مراجعه شود) بستر الکترونیکی اگرچه شیوههای مختلف آموزش زبان در اصل برای محیطهای سنتی طراحی و ابداع شدهاند،اما اینترنت و امکانات موجود در آن با ایجاد محیطهای آموزشی چند رسانهای و همچنین شبیهسازی موقعیتهای مختلف،اجرای شیوههای آموزش زبان را در محیطی مجازی و در قالب آموزش نوین حضوری(ر."