Skip to main content
فهرست مقالات

گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی در ایران

نویسنده:

(26 صفحه - از 101 تا 126)

کلید واژه های ماشینی : گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ،دانشجویان بلوچ به هویت ملی ،هویت ،هویت ملی ،دانشجویان ،ایران ،اجتماعی ،اقوام ،عام ،تعاملات ،سیاسی ،گرایش دانشجویان به هویت ملی ،هویت ملی در ایران ،هویت جمعی ،دانشجویان بلوچ نسبت ،دولت ،احساس ،متغیر ،قوم بلوچ ،جوانان ،جامعه ،ملت ،مذهب ،حکومت ،هویت ملی د ،دیدگاه‌های ،بلوچ نسبت به هویت ملی ،عوامل ،یت جمعی ،پیش‌بینی گرایش دانشجویان به هویت

در این مقاله سعی شده است پاسخی علمی به این پرسش ارائه شود که گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی چگونه است و چرا؟ فرضیه اصلی این است که گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی یعنی احساس تعلق، تعهد و وفاداری آنان به سرزمین، ملت و دولت ایران با ویژگی های فردی و موقعیت دانشجویان، و تعاملات اجتماعی آنان با گروه های اجتماعی و ورودی های حاصل از این نوع تعاملات نظیر احساس رضایت از زندگی دانشجویان رابطه دارد. نتایج به دست آمده نشان می دهد که دانشجویان بلوچ نسبت به برخی از مؤلفه های هویت ملی به پروژه سرزمین و ملت ایران گرایش مثبت نسبتا بالا ولی نسبت به مؤلفه سیاسی آن یعنی دولت بی تفاوت اند. در تحلیل نهایی متغیر میزان رضایت دانشجویان از تحصیل، کار و زندگی در ایران برجستگی خاصی پیدا کرد. به طوری که در تبیین و پیش بینی گرایش دانشجویان به هویت ملی بالاترین سهم را به خود اختصاص داد. یافته های نظری این پژوهش ضمن تأیید رابطه هویت جمعی جوانان با برخی از متغیرهای مورد توجه در دیدگاه های جامعه شناسی خرد، ضرورت توجه به متغیرهای کلان و تلفیق این دو دسته از متغیرها را در قالب یک چارچوب مفهومی تلفیقی و جامع آشکار نمود.

خلاصه ماشینی:

"در این پژوهش گرایش دانشجویان بلوچ به هویت ملی در ایران در سطح خرد و در ارتباط با ویژگی‌های فردی دانشجویان اعم از زیستی-روانی یا ذهنی-شخصیتی، پایگاه اجتماعی و تعاملات آنان با محیط اجتماعی و ورودی‌های حاصل از این تعاملات در نزد دانشجویان، یعنی آگاهی یا پنداشت‌ها و احساسی که درباره شرایط و عوامل محیطی خود پیدا کرده‌اند، در قالب مدل فرضی ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرد:مدل شماره 1. بالا بودن احساس تبعیض و محرومیت قومی و مذهبی در بین دانشجویان و در کنار آن دیدگاه بی‌تفاوت آن‌ها نسبت به دولت مؤید این امر است که بر اساس دیدگاه مبادله، دانشجویان بلوچ از همکاری‌های قبلی خود با دولت تجربه مثبتی ندارند و علی‌رغم محرومیت شدید آن طوری که انتظار داشته‌اند مورد حمایت قرار نگرفته‌اند، و از همه مهم‌تر این که آنان توزیع پاداش در حکومت جمهوری اسلامی ایران را نه بر اساس ضوابط و شایستگی‌ها بلکه بر اساس نوع روابط و مذهب ارزیابی می‌کنند. نتیجه نهایی تحلیل چند متغیری(به تصویر صفحه مراجعه شود)یافته‌های نظری و راهبردهایافته‌های نظریبالا بودن میزان احساس محرومیت و تبعیض و پایین بودن میزان رضایت دانشجویان بلوچ از تحصیل، کار و زندگی در ایران و به تبع آن پایین بودن گرایش آنان به هویت ملی به ویژه نسبت به مؤلفه سیاسی آن یعنی دولت، مؤید دیدگاه مبادله است که در آن گرایش‌ها و رفتار انسان، تابعی از تمایلات زیستی-روانی به ویژه احساس بهره‌مندی و لذت از کسب پاداش در فرایند مبادلات تلقی می‌شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.