چکیده:
توافقات عمودی شامل قراردادهایی است که جهت همکاری در سطوح مختلف تجاری بین دارنده ی حق تجاری باارزش مانند نام و عنوان تجاری و یا فرآیند خاص تولید یا توزیع و طرف دیگر در خط عمودی منعقد می شود که؛ به موجب آن، طرف اول امتیاز بازاریابی، فروش، یا سایر فعالیت های اقتصادی خود را به طرف دیگر اعطا می کند. این قراردادها بیشترین حجم را در تبادلات تجاری و اقتصادی و گسترش دانش و فن آوری به خود اختصاص داده و همگی بر اصول واحدی استوار هستند که یکی از آن ها اصل حسن نیت است؛ اصلی که در حقوق بین الملل به طور عام و در حقوق تجارت بین الملل به طور خاص پذیرفته شده است و طیف وسیعی از وظایف و تکالیف مانند امانت داری، حسن انجام وظیفه، اطلاع رسانی صحیح، سلامت مالی و غیره را به طرفین یک توافق عمودی تحمیل می کند. در این نوشتار تاثیر اثر حسن نیت بر این توافقات و نتایج ناشی از آن بررسی می شود.
خلاصه ماشینی:
مجله حقوقی دادگستری(علمی پژوهشی) سال /75شمارهی /75پاییز /1390صفحات 9 تا 36 حسننیت در توافقات عمودی عبد الحسین شیروی1 محمد باباپور2 چکیده {IBتوافقات عمودی شامل قراردادهایی است که جهت همکاری در سطوح مختلف تجاری بین دارندهی حق تجارت باارزش مانند نام و عنوان تجاری و یا فرآیند خاص تولید یا توزیع و طرف دیگر در خط عمودی منعقد میشود که؛به موجب آن،طرف اول امتیاز بازاریابی،فروش،یا سایر فعالیتهای اقتصادی خود را به طرف دیگر اعطا میکند.
این قراردادها بیشترین حجم را در تبادلات تجاری و اقتصادی و گسترش دانش و فنآوری به خود اختصاص داده و همگی بر اصول واحدی استوار هستند که یکی از آنها اصل حسن نیت است؛اصلی که در حقوق بین الملل به طور عام و در حقوق تجارت بین الملل به طور خاص پذیرفته شده است و طیف وسیعی از وظایف و تکالیف مانند امانتداری،حسن انجام وظیفه،اطلاعرسانی صحیح،سلامت مالی و غیره را به طرفین یک توافق عمودی تحمیل میکند.
مطابق بند دوم مادهی 5 نمونهی قرارداد نمایندگی اتاق بازرگانی بین المللی در فرضی که مشخصات کالاهایی که نماینده، نمایندگی آنها را پذیرفته و زمینهی فعالیت اعطا کنندهی نمایندگی به گونهای باشد که احتمال تأثیرپذیری منافع اصیل اول،غیر منطقی باشد،اطلاع به اصیل ضرورت ندارد؛با این وجود،چنانچه اصیل از نماینده تقاضا کند که از قبول نمایندگی یا توزیع کالاهای غیر رقابتی تولید کنندهای که رقیب اصیل است،خودداری کند،در صورتی که تقاضای وی منطقی و قابل قبول باشد،نماینده باید آن را بپذیرد،مانند آن که همکاری نماینده و رقیب موجب شود به اعتماد اصیل و نماینده یا حفاظت از اطلاعات تجاری وی صدمه وارد شود.