چکیده:
هدف: هدف این پژوهش تحلیل هوش معنوی کتابداران بر حسب ویژگیهای جمعیت شناختی آن ها در دانشگاههای دولتی شهر اصفهان است. روش شناسی: روش پژوهش پیمایشی تحلیلی و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه هوش معنوی کینگ است. جامعه پژوهش را 132 نفر از کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان تشکیل می دهد که موفق به احراز پست کتابدار شده اند و دارای حداقل مدرک دیپلم هستند؛ از این تعداد، 115 نفر با نرخ پاسخگویی 12/87 درصد به پرسشنامه ها پاسخ داده اند. یافته ها: میانگین هوش معنوی کتابداران 6/81 است که با توجه به حداکثر میانگین که می توانست 96 باشد، در حد بالا محسوب می شود.. از بین ویژگیهای جمعیت شناختی، رابطه معنی داری بین جنسیت، مقطع تحصیلی، سن، ،سابقه کار، وضعیت تاهل با میزان هوش معنوی بدست نیامد و تنها رابطه بین رشته تحصیلی و میزان هوش معنوی معنی دار بود. نتایج: با توجه به عدم رابطه معنی دار هوش معنوی با ویژگی های جمعیت شناختی کتابداران ( به جز رشته تحصیلی) به نظر می رسد هوش معنوی با عوامل دیگری فراتر از ویژگی های جمعیت شناختی در ارتباط باشد. تحلیل عمیق تر هوش معنوی و شناخت عوامل مرتبط با آن نیازمند مطالعاتی است که همبستگی عوامل دیگری مانند عوامل فرهنگی و جامعه شناختی را با هوش معنوی مورد توجه قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
"هوش معنوی کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان برحسب ویژگیهای جمعیتشناختی کتابداران چگونه است؟ &%00206EKPG002G% پیشینه پژوهش رقیب(1387)در پژوهشی به بررسی میزان هوش معنوی دانشجویان دانشگاه اصفهان و ارتباط آن با متغیرهای جمعیتشناختی پرداخته است.
نتایج آنالیز واریانس نشان داد که میانگین هیچ یک از متغیرهای هوش معنوی برحسب سابقه کار کتابداران شاغل در کتابخانههای دانشگاههای دولتی شهر اصفهان تفاوت آماری معنیدار ندارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 5 نشان میدهد که بیشترین میانگین هوش معنوی برحسب مقاطع تحصیلی به ترتیب مربوط به کارشناسی(82/87)،کارشناسی ارشد و دکتری(81/28)و دیپلم(79/27)است و مقایسه میانگین هوش معنوی در سطح مختلف تحصیلی نشان داد که با وجود اینکه میانگین هوش معنوی در مقطع کارشناسی بیشتر است،این تفاوت از نظر آماری معنیدار نیست )44.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 8 نشان میدهد که هوش معنوی در مدیران با میانگین 85/15 بالاتر از سایر شاغلین کتابخانهها است ولی نتایج آنالیز واریانس نشان داد که بین میانگین نمره هوش معنوی فعالیتهای مختلف از نظر آماری تفاوت معنیدار وجود ندارد )677/0 eulaV-P( .
&%00207EKPG002G% نتیجهگیری در پاسخ به پرسش اول پژوهش مبنی بر چگونگی وضعیت هوش معنوی در کتابداران دانشگاههای دولتی شهر اصفهان،یافتهها نشان داد که هوش معنوی کتابداران با میانگین 81/6 در مقایسه با بالاترین میزان ممکن در پرسشنامه پژوهش حاضر یعنی میانگین 96،در سطح بالایی قرار دارد.
عدم تفاوت هوش معنوی برحسب سن در جامعه کتابداران در پژوهش حاضر و همچنین این نکته که میانگین هوش معنوی در هر سه گروه سنی در سطح بالایی قرار دارد،نشان میدهد که در جامعه ایران جوانان زیر 30 سال نیز از هوش معنوی در حد افراد میانسال برخوردارند و این یافته نویدبخشی است که رشد معنوی کتابداران جوان را نشان میدهد."