چکیده:
هدف این پژوهش به طور کلی ارزیابی وضعیت به کارگیری ابعاد و مولفه های خلاقیت در وب سایت کتابخانه ملی ایران از دیدگاه کاربران، بود. پژوهش حاضر از نوع کاربردی بود و به روش پیمایشی انجام شد. جامعه این پژوهش را کاربران (19665 نفر) و کتابداران (173 نفر) کتابخانه ملی ایران که به وب سایت کتابخانه مراجعه و از آن استفاده می کنند، تشکیل دادند. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه ای بود که بر اساس منابع پژوهشی مختلف در حوزه خلاقیت وب سایت توسط پژوهشگر طراحی شد. در این پرسشنامه 23 مولفه خلاقیت، در زیر 8 بعد کلی (زیبایی شناختی، اصالت، اهمیت، تعامل، تغییرپذیری، کارکرد، تاثیر، شخصی سازی)، دسته بندی شده است. هر کدام از این مولفه ها جهت بررسی و ارزیابی در قالب گویه های فرعی تر ارائه شدند. پرسشنامه پس از سنجش روایی (به روش تحلیل محتوا) و پایایی (آلفای کرونباخ)، در بین جامعه پژوهش (374 مورد) توزیع و (283 پرسشنامه) جمع آوری گردید. نتایج نشان داد به طور کلی، وب سایت کتابخانه ملی ایران به لحاظ به کارگیری ابعاد و مولفه های خلاقیت با کسب میانگین نمره 66/3 (معادل 52 درصد)، در وضعیت «متوسطی» (بیش از 40 تا 60 درصد) قرار داشت. از میان ابعاد مورد بررسی، «اصالت» با 49%، «زیبایی شناختی» با 50%، «تاثیر» با 47%، «اهمیت» با 56%، «تعامل» با 59%، «شخصی سازی» با 44% و «تغییرپذیری» با 54% در وضعیت «متوسط»؛ و بعد «کارکرد» با 61%، در وضعیت «خوبی» قرار داشت. در بین فرضیه های مورد بررسی نیز میان نمرات قضاوت به کارگیری ابعاد و مولفه های خلاقیت با وضعیت مطلوب، با گروه های سنی مختلف، با کاربران زن و مرد و با مقاطع مختلف تحصیلی، درسطح 05/0 تفاوت معنادار مشاهده شد و میان نمرات قضاوت کتابداران و اعضای کتابخانه تفاوت معناداری وجود نداشت.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود)&%00223EKPG002G% پرسش دوم:از دیدگاه کاربران،وضعیت وبسایت کتابخانه ملی ایران در خصوص به کارگیری بعد «زیباییشناختی»چگونه است؟ دادههای نمودار 1 نشان میدهد میانگین نمرههای به دست آمده از مؤلفههای بعد«زیباییشناختی»برابر با 3/53(50 درصد)است.
پاسخ پرسش کلی از دیدگاه کاربران،وضعیت وبسایت کتابخانه ملی ایران در خصوص به کارگیری ابعاد و مؤلفههای خلاقیت،چگونه است؟ نتایج کلی ارزیابی وبسایت کتابخانه ملی ایران براساس 22 مولفه خلاقیت(شامل 8 بعد اصالت، زیباییشناختی،اهمیت،تعامل،تغییرپذیری،کارکرد،تأثیر،شخصیسازی)،در نمودار 1 نشان داده شده است(برای ارائه دیدی بهتر از گویههای مرتبط با هریک از ابعاد،اصل پرسشنامه نیز در پیوست 1 آمده است).
نتایج آزمون t دو نمونهای مستقل در سطح 0/05 نشان داد که بین قضاوت کتابداران و اعضای کتابخانه ملی ایران،تفاوت معناداری وجود ندارد )02/0 eulav-p833/2 t( ،یعنی اگرچه در ظاهر بین میانگین نمرههای قضاوت حاصل از دو گروه تفاوت وجود دارد،ولی این تفاوت از نظر آماری معنادار و ناشی از وجود تفاوت در جامعه نیست فرضیه سوم:بین نمرههای قضاوت کاربران زن و مرد در خصوص به کارگیری ابعاد و مؤلفههای خلاقیت در وبسایت کتابخانه ملی ایران تفاوت معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون t دو نمونهای مستقل در سطح 0/05 نشان داد که بین قضاوت کاربران مرد و زن کتابخانه ملی ایران در خصوص به کارگیری ابعاد و مؤلفههای خلاقیت در وبسایت این کتابخانه،تفاوت معناداری وجود دارد )100/0 eulav-p؛692/3 t( .
آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که در سطح 0/05 تفاوت معناداری بین نمرههای قضاوت کاربران گروههای سنی مختلف درباره ابعاد و مؤلفههای خلاقیت در وبسایت کتابخانه ملی ایران وجود دارد )530/0 eulav-p؛483/3 f( ."