چکیده:
هدف: هدف پژوهش بررسی تاثیر نیاز به شناخت دانشجویان بر رفتار اطلاعاتی آنان بر حسب متغیرهای جمعیت شناختی است. 1389 ، تعداد 364 نفر به روش - روش: از 19965 دانشجوی در حال تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد طی سال تحصیلی 90 نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. پاسخگویان سنجه نیاز به شناخت و پرسشنامه رفتار اطلاعاتی را تکمیل کردند. یافته ها: یافتهها حاکی از تفاوت معنادار میزان نیاز به شناخت آزمودنیها بر حسب حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی آنان بود. بین نیاز به شناخت و رفتار اطلاعاتی دانشجویان رابطه معنادار مشاهده شد. رفتار اطلاعاتی دانشجویان برحسب سطح نیاز به شناخت آنان تفاوت معناداری داشت. نتیجه اینکه نیاز به شناخت بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان موثر است.
خلاصه ماشینی:
"پایایی این سنجه طبق آلفای کرونباخ در پژوهش (Amichai-Hamburger,Kaynar and Fine,2007) برابر 0/795،در پژوهش Tuten and (1) need for cognition scale (2)دو نوبتی کردن پاسخ به این پرسشنامهها ازآنرو صورت گرفت تا احتمال تداخل گویهها و تأثیر آنها در پاسخهای متعاقب آزمودنیها به حد اقل برسد و نیز خستگی آزمودنیها به علت زیاد بودن تعداد گویههای دو پرسشنامه تا حدی از میان برود.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق نتایج آزمون دانکن برای مقایسه دوبهدوی میانگین نمرههای آزمودنیها برحسب مقاطع تحصیلی سهگانه آنان در جدول 4،این تفاوت در دانشجویان مقطع دکتری به طرز معناداری بیشتر از سایر مقاطع بوده و زیر گروه این مقطع جدا از زیر گروه مقاطع دیگر است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) برای آزمون فرضیه سوم،"تأثیر نیاز به شناخت دانشجویان بر رفتار اطلاعاتی آنان برحسب جنسیت، حوزه تحصیلی و مقطع تحصیلی آنان متفاوت است"،لازم بود که ابتدا وجود یا عدم وجود رابطه بین نیاز به شناخت با رفتار اطلاعاتی آزمون گردد تا در صورت وجود این رابطه،به بررسی تفاوت و تأثیر نیاز به شناخت برحسب متغیرهای جمیعتشناختی دیگر بر رفتار اطلاعاتی دانشجویان پرداخت.
حتی م توان زمینههای جستجوی فعالانه و خلاقانه اطلاعات را برای افراد دارای نیاز به شناخت سطح بالا فراهم کرد تا رغبت بیشتری به تورق در منابع اطلاعاتی و بررسی اندیشمندانه آنها پیدا کنند.
از طرف دیگر، چون محتوای متنی اطلاعات جندان خوشایند افراد دارای نیاز به شناخت سطح پایین نیست و آنان علاقمند به جلوههای بصری در ارائه اطلاعات هستند (Das,Echambadi,McCardle and Luckett,2003) ،این نکته را باید در طراحی نظامهای اطلاعاتی کاربرمدار در نظر داشت و در کنار ارائه اطلاعات غنی و مفید، به جنبههای گرافیکی در طراحی این نظامها نیز توجه داشت."