چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی وضعیت درونداد و بروندادهای جریان اطلاعات در مراکز تحقیقاتی وابسته به مراکز آموزش عالی کشور از دیدگاه پژوهشگران انجام گرفته است. روش: برای گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته که روایی و پایایی آن تایید شد، استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 200 مرکز تحقیقاتی وابسته به وزارت « علوم، تحقیقات و فناوری» ، « وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و « دانشگاه آزاد اسلامی» بود که در هر مرکز روسای مراکز تحقیقاتی، معاونین پژوهشی، مدیران پژوهشکد ه های وابسته به مراکز مذکور، مدیران گروه های علمی، مدیران کتابخانه ها و اعضای هیات به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شد و 770 پرسشنامه ارسال گردید و 562 پرسشنامه ( 72.99 درصد) تکمیل شد. یافته ها: در مرحله درونداد (گردآوری و استفاده از اطلاعات) قال بهای الکترونیکی بیشتر از قال بهای چاپی، در مرحله پردازش (تولید و ذخیره اطلاعات) قال بهای چاپی بیشتر از قال بهای الکترونیکی و در مرحله برونداد (اشاعه اطلاعات) قال بهای چاپی بیشتر از قال بهای الکترونیکی مورد استفاده قرار م یگیرد. تحلیل یافت هها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس نشان داد که میزان استفاده از انواع مختلف قال بها در هر سه مرحله درونداد، پردازش و برونداد در مراکز پژوهشی مورد مطالعه به صورت معن یداری متفاوت است. در مرحله استفاده، پژوهشگران بر منابع الکترونیکی بیشتر از منابع چاپی تاکید داشتند، اما در مرحله تولید و اشاعه قالب چاپی بیشتر از الکترونیکی مورد تاکید قرار گرفت. به طور کلی، می توان گفت که جریان اطلاعات در مرحله درونداد از وضعیت مناسب تری نسبت به مرحله پردازش و برونداد برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) میانگین میزان استفاده از قالب چاپی گزارش طرحهای تحقیقاتی بیشترین مقدار(7/08)و قالب چاپی نقشه کمترین مقدار(2/38)را جهت اشاعه اطلاعات تولید شده به خود اختصاص داده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) میانگین استفاده قالب الکترونیکی مقالههای غیرفارسی بیشترین مقدار(5/55)و وبلاگ غیرفارسی پژوهشکده کمترین مقدار(1/78)را جهت اشاعه اطلاعات تولید شده به خود اختصاص داده است.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 9 مشاهده میشود،مقدار p به دست آمده برای همه انواع قالبهای اطلاعات چاپی کوچکتر از 0/05 میباشد بنابراین،بین مراکز تحقیقاتی آموزش عالی به لحاظ انواع قالبهای اطلاعات چاپی مورد استفاده برای گردآوری اطلاعات تفاوت معنیداری وجود دارد.
جدولهای 11 و 12 نتایج تحلیل واریانس مربوط به مرحله پردازش را در دو قسمت استفاده از قالبهای اطلاعاتی چاپی و قالبهای الکترونیکی برای تولید و ذخیره اطلاعات نشان میدهد(فرضیه دو پژوهش).
بنابراین،در بین کلیه مراکز تحقیقاتی آموزش عالی به لحاظ استفاده از انواع قالبهای اطلاعاتی چاپی برای تولید و ذخیره اطلاعات تفاوت معنیدار وجود دارد.
نتایح همچنین نشان داد که مقدار p بهدست آمده برای همه انواع قالبهای اطلاعات الکترونیکی کوچکتر از 0/05 میباشد بنابراین،در بین کلیه مراکز تحقیقاتی آموزش عالی به لحاظ استفاده از انواع قالبهای اطلاعات الکترونیکی برای تولید و ذخیره اطلاعات تفاوت معنیداری وجود دارد.
بنابراین،در بین کلیه مراکز تحقیقاتی آموزش عالی به لحاظ استفاده از انواع قالبهای اطلاعات چاپی برای اشاعه اطلاعات تولید شده تفاوت معنیدار وجود دارد.
بنابراین،در بین کلیه مراکز تحقیقاتی آموزش عالی به لحاظ استفاده از انوع قالبهای اطلاعات الکترونیکی برای اشاعه اطلاعات تولید شده تفاوت معنیدار وجود دارد."