چکیده:
هدف: هدف این پژوهش، بررسی نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) بر بهبود عملکرد سازمانی کتابخان ههای دانشگاهی بود. ( BSC) دولتی شهر اصفهان با استفاده از کارت امتیازی متوازن روش: روش تحقیق توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعه آماری آن کلیه کتابداران کتابخان ههای دانشگاه های اصفهان، صنعتی اصفهان، و علوم پزشکی اصفهان با تعداد 169 نفر بود که به روش نمون هگیری تصادفی طبق های متناسب با حجم، 118 نفر انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی صوری آن توسط اساتید 0 محاسبه شد. / کتابداری و مدیریت مورد تایید قرار گرفت و ضریب پایایی با استفاده از فرمول آلفای کرونباخ 97 یافته ها: به نظر کتابداران نقش فاوا بر هر یک از وجوه کارت امتیازی متوازن، مشتمل بر فرآیندهای داخلی، رضایت کاربران، بهبود مالی، و رشد و یادگیری، بالاتر از حد متوسط است. تجزیه و تحلیل داده ها بر حسب ویژگ یهای جمعیت شناختی نشان داد، بین نظر کتابداران بر حسب سمت، میزان تحصیل، و سابقه خدمت تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما افراد دارای مدرک کتابداری بیشتر از افراد فاقد مدرک کتابداری به نقش فاوا در بهبود عملکرد سازمانی کتابخانه های خود معتقدند. همچنین نقش فاوا بر بهبود عملکرد سازمانی کتابخانه های هریک از دانشگا ههای مورد مطالعه یکسان نبوده است. یافت ههای پژوهش نشان داد که بیشترین نقش فاوا مربوط به فرآیندهای داخلی و کمترین نقش مربوط به افزایش رشد و یادگیری بوده است.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش همچنین به تحلیل و مقایسه نتایج حاصل از ارزیابی متوازن نقش فاوا بر بهبود عملکرد هریک از کتابخانههای منتخب دانشگاهی شهر اصفهان مشتملبر دانشگاه اصفهان،علومپزشکی و صنعتی اصفهان پرداخته میشود تا مدیران با بررسی میزان تفاوت نقش فاوا بر بهبود عملکرد سازمانی هریک از کتابخانه- های دانشگاهی جامعه موردنظر برمبنای تفاوت موجود در هریک از وجوه کارت امتیازی متوازن، بنیانی روشن در جهت ارزیابی عملکرد گذشته و حال خود داشته باشند و براین اساس به اتخاذ استراتژ- های عملی و متناسب،در جهت بهبود فرآیند بکارگیری فاوا اقدام کنند.
آیا بین نظرات پاسخگویان در خصوص نقش فاوا بر بهبود عملکرد سازمانی کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه برپایه ویژگیهای جمعیت شناختی آنان(سمت،رشته تحصیلی،میزان تحصیل،سابقه خدمت،دانشگاه محل خدمت)تفاوت وجود دارد؟ روش پژوهش،جامعه و نمونه آماری پژوهش حاضر توصیفی و از نوع پیمایش است.
پرسش کلی نقش فاوا بر بهبود عملکرد سازمانی کتابخانههای دانشگاهی شهر اصفهان با استفاده از کارت امتیازی متوازن تا چه حد است؟نتایج این بررسی در جدول 2 ارائه شده است.
آیا بین نظرات پاسخگویان در خصوص نقش فاوا بر بهبود عملکرد سازمانی کتابخانههای دانشگاهی مورد مطالعه برپایه ویژگیهای جمعیت شناختی آنان(سمت،رشته تحصیلی،میزان تحصیل، سابقه خدمت،و دانشگاه محل خدمت)تفاوت وجود دارد؟ برای بررسی معناداری تفاوت نظرات کتابداران برحسب سمت از آزمون t با دو نمونه مستقل استفاده شد.
از آنجا که مدل کارت امتیاز متوازن دارای قدرت انعطاف متناسب با شرایط واهداف سازمانی میباشد،لذا در راستای برطرف کردن خلاءهای ناشی از این پژوهش توصیه میشود،پژوهشگران با جرح و تعدیل مدل مزبور به تکمیل پژوهش حاضر مبادرت ورزند،و نقش فاوا را بر بهبود عملکرد کتابخانههای دانشگاهی برمبنای وجوه متفاوت مورد بررسی قرار دهند."