چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی پایایی (همسانی درونی)، روایی سازه، روایی همگرا و تفاوتهای جنسیتی موجود در مقیاس "اقدام برای رشد شخصی" در دانشجویان ایرانی بود. روش: 205 دانشجوی دانشگاه تهران (117 دختر و 88 پسر) وارد مطالعه شدند. از همه آزمودنیها خواسته شد تا به مقیاس 9مادهای "اقدام برای رشد شخصی" به همراه مقیاسهای رضایتمندی از زندگی، عواطف منفی و مثبت، بهزیستی روانشناختی و اجتماعی پاسخ دهند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، آزمون t برای گروههای مستقل و تحلیل همبستگی با اصلاح بونفرونی استفاده شد. یافتهها: همسانی درونی این مقیاس معادل 87/0 بهدست آمد که نشان از اعتبار مطلوب این مقیاس در نمونه حاضر داشت. نتایج تحلیل عاملی اکتشافی مبین آن بود که این مقیاس در نمونه پژوهش حاضر از ساختاری تکعاملی برخوردار است. این نتیجه توسط تحلیل آماری تاییدی نیز تایید شد. همبستگیهای بین این مقیاس و مقیاسهای روایی همگرا معنیدار و در جهت مورد انتظار بود. نتیجهگیری: مقیاس PGI در دانشجویان ایرانی از ساختاری تکعاملی و اعتبار و روایی مطلوبی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"ویژگیهای روانسنجی مقیاس"اقدام برای رشد تخصصی"در دانشجویان fo scitsiretcarahc cirtemohcysP stneduts ytisrevinu ni elacsevitaitinI htworG lanosreP" تاریخ دریافت:86/9/24\تاریخ پذیرش:88/2/3 محسن جوشنلو*،غلامحسین قائدی1 چکیده {IBمقدمه:هدف پژوهش حاضر،برررسی پایایی(همسانی درونی)،روایی سازه،روایی همگرا و تفاوتهای جنسیتی موجود در مقیاس"اقدام برای رشدشخصی"در دانشجویان ایرانی بود.
نتایج تحلیل عاملیاکتشافی مبین آن بود که این مقیاس در نمونه پژوهش حاضر از ساختاریتکعاملی برخوردار است.
هدف این پژوهش بررسی پایایی(همسانی درونی)،روایی(رواییسازه)،روایی همگرا و تفاوتهای جنسیتی موجود در نمرات مقیاساقدام برای رشد شخصی در یک نمونه دانشجویی ایرانی است.
به علاوه،رابطه بین IGP و عواطف منفی(به عنوانیک شاخص عملکرد منفی)نیز براساس این نظریه بایستی منفیباشد،لذا در پژوهش حاضر از یک مقیاس عواطف منفی نیز بهمنظور بررسی روایی همگرای IGP استفاده شد.
شایان ذکر است که در مطالعه اعتباریابیاین مقیاس11با توجه به نتایج تحلیل سوال انجام شده بر رویاین مقیاس با استفاده از یک نمونه دانشجویی ایرانی،نویسندگانپیشنهاد کردند که یکی از مواد زیرمقیاس درکپذیری اجتماع از اینمقیاس حذف شود(ماده 12)لذا در پژوهش حاضر این ماده حذف شد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود)برای بررسی روایی سازه این مقیاس از تحلیل عاملی اکتشافی وروش استخراج مؤلفههای اصلی استفاده شد.
نتیجهگیری در مجموع نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که مقیاس IGP در نمونه دانشجویی ایرانی از ساختاری تکعاملی و اعتبار و رواییمطلوبی برخوردار است،لذا میتوان با اطمینان نسبی در چنیننمونههایی از آن استفاده کرد.
S kcebuhsaKC kehcstiboR lacigolohcysp dna gninoitcnuf ylimaf,msilohocla latnerap lanosrep dna ssenidrah fo stceffe gnitaidem ehT:htlaeh .
gnieb-llew lanoisnemiditlum dna gnieb-llew htiw snoitaleR:evitaitini htworg lanosreP launna eht ta detnesrep muisopmyS.
ygolohcysP laicoS& ytilanosreP (10)- lacigolohcysp fo erutcurts ehT,MLC SEYEK,DC ffyR laicoS& ytilanosreP fo lanruoJ."