چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطهی بین رهبری مشترک و کار گروهی از دیدگاه اعضاء هیات علمی دانشگاه اصفهان انجام شده است. روش انجام پژوهش از نوع همبستگی و جامعهی آماری تمامی اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 87- 1386 بود. پس از برآورد آماری و مشخّصشدن حجم نمونهی 80 نفر از اعضای هیات علمی با بهرهگیری از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای متناسب با حجم انتخاب شد. برای گردآوری دادههای مورد نیاز از دو پرسشنامهی رهبری مشترک کنو و ویتانن (2008) و کار گروهی انیل (1998) بهره گرفته شد. هر دو پرسشنامه از روایی محتوایی برخوردار بودند و میزان آلفای کرونباخ پرسشنامهها به ترتیب 87 درصد و 92 درصد بود. در تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری t تک متغیره، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که میانگین پاسخ به مولّفههای رهبری مشترک از 91/1 تا 38/2 نوسان داشته است و میانگین نمرههای کار گروهی 63/2 بوده است. بین مولّفههای رهبری مشترک با کار گروهی رابطهی معنادار وجود داشت و بیشترین همبستگی بین مولّفهی همکاری با کار گروهی (383/ r =، 50/0p<) بود. همچنین نتایج رگرسیون نشان میدهد که همهی مولّفههای رهبری مشترک میزان واریانس کار گروهی روشن میکند که بیشترین آن به مولّفهی همکاری و کمترین آن به مولّفهی انگیزش متعلّق بود.
خلاصه ماشینی:
در حال حاضر - shared leadership - Nygren & Levine برخی بر این باورند که بقاء و تداوم سازمانها بدون رهبری مشترک دست یافتنی نیست.
در چند سال گذشته از رهبری به عنوان یک فرایند یاد - Jackson - multidirectional - Bligh - Vertical Leadership Models - communication - integration - coordination - Pearce & Smis - leadership as a process - Horner میشود و جدیدترین نظریه در زمینهی رهبری، رهبران را کسانی نمیداند که مسئول افراد زیردست خود هستند، بلکه آنها را عضوی از یک گروه به شمار میآورد (دراث و پالوس، 1994 به نقل در هرنر، 1997).
همچنین رهبری مشترک اقدامهای عملیاتی اثربخش و ایدههای نو را تضمین میکند، روحیهی کارکنان را افزایش میدهد و - philosophy of shared governance - Porter-O’Grady - Konu & Vittanen - decentralization of leadership - empowerment - directing - dictating - Lee-Daivies - accountability - partnership - equity - ownership افزایش کیفیت خدمات را در پی دارد.
یافتههای پژوهش پرسش نخست: میزان مؤلفههای رهبری مشترک (بازخورد، جریان اطلاعات، همکاری و انگیزش) در بین اعضاء هیأت علمی دانشگاه اصفهان چگونه است؟ برای بررسی وضعیت موجود چهار مؤلفهی رهبری مشترک از آزمون t تک متغیره بهره گرفته شد که نتایج آن در جدول 1 آمده است.
نتایج پژوهش نشان داد که میانگین پاسخ به مؤلفههای رهبری مشترک و کار گروهی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان کمتر از حد متوسط است.
همچنین نتایج به دست آمده از آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون در این مطالعه نشان داد که بین چهار مؤلفهی رهبری مشترک و کار گروهی رابطهی مثبت و معناداری وجود دارد.