خلاصه ماشینی:
"» هر کس با ادبیات عرفانی جهان آشنا باشد، میداند عرفای بزرگ همواره از خود به زبان شطح و تناقض گون سخن میگویند، و به این جنبه از عرفان است که من بویژه مایلم توجه شما را معطوف بدارم، اما قبل از این کار مایلم ملاحظاتی ابتدایی را به طور عام در باب عرفان بیان دارم.
این تجربه لازمان است و لا زمانی ابدیت است، و لذا آگاهی عرفانی، حتی اگر برای مدت بسیار اندکی هم بپاید، مثلا فقط برای یک لحظه باز ابدی خواهد بود، زیرا که آن لحظه همه ابدیت را در خود جمع دارد و بنابراین یک لحظه ابدی است.
وی چنین میگوید: «من قبول دارم که گرچه این تجارب به نحو قابل ملاحظهای در زمانها و مکانهای گوناگون، متفاوت بوده است، در عین حال شاید برخی خصوصیات باشد که در کلیه این تجارب مشترک باشد، و همینها کافیست برای اینکه این تجارب را از دیگر انواع تجربه متمایز کند.
خصوصیت کلی اینها چنین است که هر چه درباره خدا به اثبات برسد، در همان حال و در همان دم بایستی قاطعانه انکار شود از این دست متناقصنماها بسیار است، ولی من تنها درباره یکی از آنها- که شاید تکان دهندهتر از دیگران باشد-صحبت میکنم.
حال اگر از من بپرسید:در کجا تو نشانهای یافتهای مبنی بر اینکه خدای مسیحیت ایستا و غیر فعال است؟پاسخ من این است که شما برای دریافتن این امر باید به ژرف کاوی بپردازید، زیرا که این نکته در مفهوم خدا به مثابه لایتغیر و ثابت، به طور ضمنی و تلویحی موجود است، نه آشکارا و با صراحت."