خلاصه ماشینی:
"اما آیا رمان با وجود این همه پاسخ پیروزمندانه به حملاتی که از سال 7191 به بعد علیه آن صورت گرفته،هرگز تا این احد از قدرت برخوردار بوده است؟آیا با آنکه استعدادهای ادبی و هنری والایی که خود پرورده،بیرحمانه شلاقش میزنند، هرگز پربارتر از این ظاهر شده است؟آیا اینها به این دلیل است که همه میدانند رمان توان ماندن دارد؟ رمان فرانسه در هشتاد سال اخیر تقریبا سه،چهار بار رو به زوال رفته است:ابتدا همزمان با نهضت سمبولیسم،که (به تصویر صفحه مراجعه شود) آندره مالرو آناتول فرانس2و پییرلوتی3جزء ماهرترین و ورزیدهترین هنرمندان آن به حساب میآمدند.
برنارپنگو رمان زندانی28را از تابلوی نقاشی ژرژدولاتو38الهام گرفت و این اثر جدی که در عین حال با خونسردی نوشته شده یکی دیگر از اعتراضات (به تصویر صفحه مراجعه شود) آلبرکامو غیرمستقیم بشر یعنی همان محکوم بیگناه،به زندان شرایط خویش است.
این رماننویسان کارشان بسیار جدیتر از پیکارسکنویسها،طنزپردازها و مستهجن نویسهایی بود که در جهانی که غرق در پوچی و مغرور از اضطراب روزافزون خویش است حق فرانسویان را در خندیدن به آنچه آنان بیش از هر چیز دیگر گرامی میدارند یعنی زن،احساسات،مسائل غیرمنطقی به زندگی و خودشان را،به رسمیت میشناسند ناتالی ساروت و آلن رب گریه ما را با وقاری روحانی و معنوی به آستانهء عصر بدگمانی301میبرند.
اما در آخرین نسل اینان،پوچی دیگر با تجملات طبقهء متوسط و تعطیلی یکشنبه آنها و یا پربار بودن ریشهای باریک در خاکی حاصلخیز که به گونهای هرزه میروید و نیز مثل آنچه کمو در بیگانه نشانمان میدهد،در وجود قهرمانی ابتدایی و منزوی از جامعه که با خودش اختلاط میکند،نیست بلکه این نکته در اوهام و خیالات انسانی که وجودش ضروری است و یا وجودش برای اشیای پیرامونش اهمیت دارد،نهفته است."