Skip to main content
فهرست مقالات

افقهای جدید در تعلیم و تربیت اسلامی

نویسنده:

خلاصه ماشینی:

"مؤلف پس از معرفی این دو روش تدریس، به بررسی امکان تلفیق این دو نظام تعلیم و تربیت متفاوت می‌پردازد و ضمن بر شمردن مشکل تلفیق، طرحی جدید برای روش تدریس، بر مبنای تعلیم و تربیت اسلامی معرفی می‌کند و در این باره می‌نویسد: بطور کلی دو نوع نظام آموزش و پرورش در دنیای اسلام وجود دارد که از دو روش تدریس متفاوت پیروی می‌کنند: سنتی و نوین. یا هنگامی که درباره خلقت آدم اولیه بحث می‌شود چون داده‌های عینی که بتوان آنها را با روش تحقیق علمی مورد بررسی قرار داد، در اختیار نیست، ملعم باید از پیچیدگی وجود انسان صحبت به میان آورد و نتیجه گیری کند که در ورای خلقت انسان نیرو و عقلی نهفته است که نشان می‌دهد حیات انسان نمی‌تواند بدون هدف باشد. مؤلف پس از معرفی تعلیم و تریت اسلامی، به تعلیم و تربیت نوین و متداول در کشورهای اسلامی اشاره می‌کند و حضور و تأثیر سکولاریزم را بر این نظام تعلیم و تربیت نوین متذکر و یادآور می‌شود که سکولاریزم برای جوامع اسلامی تهدیدی به شمار می‌رود و اظهار می‌دارد: نخستین کنفرانس جهانی تعلیم و تربیت (1977) وجود دو نوع نظام تعلیم و تربیت رایج در کشورهای اسلامی را مورد بحث قرار داد و به این نتیجه رسید که این ______________________________ 1. تجدید ساختار تربیت معلم مؤلف در آخرین قسمت این فصل، نقش و اهمیت تربیت معلم را متذکر می‌شود و اظهار می‌دارد: از آنجا که معلمان در سطح ابتدایی و متوسطه الگوی مؤثری به شمار می‌روند که مورد تقلید قرار می‌گیرند، لذا باید از لحاظ اخلاقی و معنوی راهنمای شایسته‌ای برای کودکان باشند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.