خلاصه ماشینی:
"ترجمهء عبد الحی حبیبی(تهران،2531)،3-کارنامهء بیرونی،اذکائی (تهران،2531)که نویسندهء مقاله هیچیک از آنها را ندیده است،و نیز به جای مراجعه به علمیترین شرح احوال و آثار بیرونی از پرفسور کندی که به فارسی هم ترجمه شده(زندگینامه علمی دانشمندان اسلامی، تهران،شرکت انتشارات علمی و فرهنگی،ج 1،ص 5631،ص 503-723)به یک کتاب درجه 4 و 5 زندگینامهء ابوریحان حکیمیان[ص 501،/2س 92] حواله کرده است.
*در مقالهء«آلتای»و«آلتاییان»با اشاره به این که چنین نامی گویا به واژهء مغولی آلتان(-طلا)مربوط میباشد، و نام کهن ترکی آلتون ییش به معنای«کوههای زرین» است[ص 056،/2س 5 و 156،/2س 61-81]و این که بنا به کتاب ترکان باستان گومیلف(ص 952)آلتاییان غالبا بر«تلنگیتها»اطلاق شده[همانجا،/1س 52-63] هیچ ذکری از اقوام باستانی آلتایی،بومیان کهن آنجا، یعنی آلتاییان باستان نرفته،معلوم نیست حدود و تعبیر «باستان»از نظر گومیلف و نویسندگان مقاله چیست؟(*) به هر حال،در قرن پنجم قبل از میلاد مسیح،هرودوت (کتاب 3،بند /611کتاب 4،بندهای 31 و 41 و 52 و 72) پس از شرح قبایل سکایی/اسکیتی به ترتیب از طرف غرب به طرف شرق،یاد کرده است که:«بالاتر از اسیدونها، آریماسپیها آرمیدهاند.
دانلوپ بنا به گزارش پریسکوس بیزانسی راجع به اقوام سابیری(ح 364 م)به تبع مارکوارت،یکی از سفیران سه قوم(1-سرگور،2-اونوگور)-سومی را«اویغور» احتمال داده،و حتی تازش«آوار»ها را به سال 855 م همین اویغورها دانسته،و اساسا این همانی نام ششمین قبیلهء توقوز اوغوز-یعنی«کو-سا»را همانا خزران بر شناخته،و به طور کلی فصل دوم کتاب خود را با عنوان «نظریه منشأ اویغوری خزران»پرداخته است."