چکیده:
نیاز روزافزون عصر حاضر به جمعآوری و گرد آوردن اطلاعات گسترده و فزاینده و پراکنده در مجموعههای دایرة المعارفی،نیازی واقعی و مبرم است.خوشبختانه در سالهای اخیر در جامعهء فرهنگی ایران بدین مهم همت گماشته شده است،و وجود دایرة المعارفهای متنوع و متعدد-اعم از ترجمه و تألیفی-حاکی از درک این ضرورت است.بدین مناسبت مطلبی به دستمان رسید که در آن نقطه نظرها و تجارب سرویراستار دایرة المعارف معروف بریتانیکا بیان شده است.نفس این تجارب فی نفسه قابل اعتنا و در خور توجه است و امید است که دستاندرکاران تدوین دایرة المعارف را در ایران به کار آید.
خلاصه ماشینی:
"»7صص 171-271 چنین تصویری از جوانان بعدها به اوج خود میرسد، و آن هنگامی است که هوراس در روسپی خانه ممفیس به سخنان تمپل که از ماجرای اطراق شبانهاش در فرنچمن میگوید گوش میدهد و یکباره پی میبرد که تمپل ماجرا را با غروری واقعی بازگو میکند ص 712.
»ص 571 علاقهء اسنوپس به پروندهء گودوین برای این است که اطلاعاتی به دست بیاورد و بعد اطلاعات مربوط به تمپل را بفروشد.
یکی دیگر از صحنههای کمیک صحنهء مراسم تدفین رد Red است که به دست پاپای کشته شده.
حفره را به دقت با موم انباشته و رویش را رنگ کرده بودند،اما موم بیرون پریده و گمشده بود31»ص 152 چنین مینماید که این دو صحنهء کمیک از عمق دید بدبینانهای که حاکم بر دنیای حریم است میکاهد،ولی چنین نیست.
به تعبیری میتوان گفت که این صحنه شبیه«وقفه التهاب کاه» Comic relief است،همان که در تراژدیهای عصر الیزابت معمول بوده است:واقعه یا گفتاری طبیعتآمیز در متن تراژدی،که ضمن تخفیف التهاب تماشاگران،اشارتی مضاعف به عمل تراژیک اصلی داشته است41 و اما صحنهء دوم هر چند که به دلیل ناهمگون بودن آدمها و موقعیت با ادب و آداب مراسم تدفین منطبق با اصول کمدی است،در واقع قبح سرشت انسانی را بر ملا میسازد.
این اثر که بعدها دایرة المعارف بریتانیکا نام گرفت،تا عصر حاضر به حیات پویا و بالنده خود ادامه داده است.
در چاپ پنجم یکی از سفارشهای خاص ناشر به ویراستار اثر این بود که پژوهشگران طراز اول را برای همکاری دعوت کند."