خلاصه ماشینی:
"در جایی مریم از او میپرسد:«عیسی،فرزندم،تا کی میخواهی در برابر او مقاومت کنی؟»و بعد فریادی وحشی تمام کلبه را میلرزاند:«تا وقتی که بمیرم»7 کازانتزاکیس ستیز میان انسان و خدا را که جدال میان جسم و روح نیز هست فقط در مورد مسیح قائل نمیشود، او این راز را رازی جهانی میبیند و صادق در مورد همهء انسانها:«راز مسیح،تنها راز آئینی خاص نیست،جهانی است.
اگر تصویر ما از خدا همان خدای خانگی باشد گناه نیز گاه میتواند شأن تقرب بخشی به خداوند را پیدا کند و این سؤال مطرح باشد که«آیا گناه هم میتواند در خدمت خدا باشد31؟»و اینکه«آیا به موازات فضیلت راهی وسیعتر و صافتر،یعنی راه گناه وجود داشت که میتوانست ما را به خدا رهنمون گردد32؟» در صومعهء واقع در طور سینا پدر یواکیم چهار توصیه به مسیح میکند که همه دنیاگرایی و توجه به خدای خانگی را تبلیغ میکنند: 1-از جنگیدن با خدا دست برندار.
»کازانتزاکیس از سه مقولهء ماده، روح و جمع روح و ماده،مقولهء سوم را میپسندد و زوربا کسی بود که در مقولهء سوم جای میگرفت و مسیح مورد نظر کازانتزاکیس هم در همین مقوله جای میگیرد و برای این امر باید هبوط کند و به خاطر تاکید دیگران بر چهرهء روحانی او،کازانتزاکیس بر چهرهء مادی و انسانی مسیح تاکید میکند و این چهرهء انسانی را ابزار تفاهم با او میداند:«برای صعود به صلیب معراج ایثار و به خدا، معراج معنویت،مسیح از تمام مراحلی که انسان مبارز از آن میگذرد،عبور کرد."